5 De Adler en Station Fürth
5.1 Station Fürth
5.2 Station Thalbrück
De 19de eeuw is in Thalbrück vol contrasten. Men koestert zijn middeleeuwse kathedraalburcht, maar streeft óók naar modern. Het duurt lang voor de trein naar Thalgau komt. Men neemt de eerste Bayerische trein van Fürth naar Neurenberg als voorbeeld. Je vindt hem in infoblad de ware Adler
5.1 Station Fürth
Om station Fürth te bezoeken moet je een heel eind met de trein en ook nog terug in de tijd, maar men zegt dat het de moeite waard is. Om je onderweg niet te vervelen duik je maar eerst in de geschiedenis. De Adler in het koninkrijk Bayern reed in 1835 van Neurenberg naar Fürth. Hoe het er daar uitziet in 1836 vind je in het infoblad Station Fürth 1
In Fürth is in 1836 al druk verkeer, want men vervoert nu ook vracht. Je vraagt voor de lol eens naar die vaatjes Lederer bier. De stationschef grinnikt: "Dat is toch een fabel! Wij vervoeren koeien! Kijk maar in het infoblad Station Fürth 2 . Daar staat hoe diorama Fürth tot stand kwam."
5.2 Station Thalbrück
Van Fürth reed de Adler, naar het station Neurenberg van 1844. Nét zo'n station in Gotische grandeur heeft Thalbrück sinds 1848. In het luxe stationshotel heb je een karakteristieke kamer met fraai uitzicht op het spoor. Er is ook een prachtige bibliotheek vol boeken en een keur aan kranten. Maar wat lees je nu? De griep pandemie noodzaakt je tot quarantâine in je hotel! Die tijd gebruik je dan maar om de historie door te nemen van infoblad Station Thalbrück 1 . Later volgt er nog een infoblad met het maakverhaal van Station Thalbrück 2.