Baureihe 03: dag 6

De Blaue Mauritius & De Blaue Franziskus

Bufferbalk uitbreiden van de Br03 | spoor Z 1:220
Op de laatste dag, de eindsprint, moeten er straks twee fraaie blauwe locs staan om te gaan rijden. Op de bufferbalken komen eerst nog twee gripstangen, op de lampen korte rechthoekige beugels, want dat zijn inmiddels geen gaslampen meer.

Onder de bufferbalk komen twee stangen voor de trapjes waaraan meteen de railruimers zitten. Aan de bufferbalk zelf heb ik later nog een haak en remleidingen gemaakt. 

Kolen

De binnenkant van de tender moet je na het wegfrezen weer van wandjes voorzien. Die zijn van zwart karton. Nu gaat de in weinig PVA-lijm opgeloste steenkool erin. Die mag niet te nat zijn, anders zwellen de kartonnen wandjes op.

Steenkool voor de tender van de Br03 | spoor Z 1:220

Deze keer is dat heel weinig steenkool, want de Br03 loopt immers al bijna de BW binnen om kolen te gaan bunkeren... De tender heeft een open schepgat voor de stoker waar je door het leeg-zijn nu doorheen kunt kijken.

Rood schilderen

Het is een heksentoer, maar iemand moet het doen: Het rood verven van de wielbanden wat maakt dat de wielen groter lijken. Alle Märklin wielen zijn een fractie te klein. Dit extra rood maakt de Br03 nog nét weer wat realistischer...

Afwerken van de Br03 met verf | spoor Z 1:220

Maar lastig is het wel: een stukje draaien... verven...een stukje draaien... verven...etc.

Dan verf je de bufferarmaturen, de voorste trapjes, het rode sluitwiel van de rookkamerdeur, de rode treden daaronder en de rode afwerking van de omloopschorten opzij. Alle drijfwerk werd door Märklin vroeger blank uitgevoerd. Ik zet daar rode lijnen op om ze er net zo uit te laten zien als de nieuwere.

Rode lijnen op het drijfwerk van de Br03 | spoor Z 1:220

Een heel gepriegel, maar je hebt van die mensen die dát dan weer juist leuk vinden.

Blauw schilderen

Nu alle rood rood is (én ikzelf) ben ik zo'n beetje klaar voor dat mysterieuze blauw. Maar voorafgaand geef ik alle gevijlde blanke plekken een grondlaagje zwart. Zo krijg je geen kleurafwijking als straks het blauw erop gaat.

Grondlaag aanbrengen op de Br03 | spoor Z 1:220

Ook lijm ik nog nieuwe, blanke omkeerstangen van de cabine naar de 'Schwingen'. Märklin spuitgiet die dingen mee, maar het maakt de locs mooier als ze als blanke stangen zichtbaar zijn.

Blauw recept

Dan volgt eindelijk dat blauw! Officieel waren de twee kleuren RAL3000 blauw en RAL5000 rood, maar ik heb ze iets opgepept, want anders zien ze er te somber uit in je vitrine. Het is een ingewikkeld recept, maar precies de kleuren die ik wilde: RAL blauw 3002 en rood RAL 5002. Pantone definieert dat blauw als s4040-r70b, wat weer overeenkomt met RGB-kleuren 31-30-85. Maar mijn blauw is nu (mocht je het ook eens willen maken):

Blauw recept voor de Br03 Blaue Mauritius | spoor Z 1:220Lufthansablauw (Revell 198)
+ 10% koningsblauw
+ 10% ultramarijn
+ 10% phtaloblauw.

Die additieven zijn op oliebasis dus moest ik wel thinner gebruiken om te kunnen glaceren, wat voor de kunststof tender een risico is. Thermoplasten lossen namelijk op in thinner. Maar het is gelukt!

Ze zien er meteen al sjiek genoeg uit als locs voor die luxe Schurzenwagen.

Blauw aanbrengen op de Br03 | spoor Z 1:220

Detailleren

Nu moeten de ketelringen nog zilver, de handrails, tenderladders en een heleboel gedetailleer zoals nieuwe koperen zandbuizen voor de remmen

Koperen leidingen op de Br03 | spoor Z 1:220

en een bundel koperen leidingen links van de ketel,

BR 03

niet te vergeten wat stokersgereedschap bij de tender

Stokers gereedschap bij de Br03 tender | spoor Z 1:220

en twee zwaaiende machinisten natuurlijk.

Twee machinisten op schaal Z | spoor Z 1:220

Je komt tot de slotsom dat je eindeloos kunt door detailleren, maar ergens moet je toch een keer stoppen.

BR03de Blaue Mauritius | spoor Z 1:220

Op de foto's vind ik ze zo mooi genoeg. Nu ga ik een dagje rustig rijden...

Br03 Blaue Mauritius en Blaue Franziskus | spoor Z 1:220