MIM 1

MIM modulenbaan op schaal Z

1. Modulenbaan opZ bouwen

“Het lijkt me wel leuk”, zegt Gonard op een dag: “om eens wat met oude modulen te doen die ik van iemand heb overgenomen.” Ik veer op: "station Rosenthal", denk ik. want modulen zijn mijn stokpaardjes, al jaren...
We spreken een dag af om er bij mij in de serre aan te werken, maar het is ijskoud en we hebben zoveel plannen dat er schijnbaar weinig gebeurt. Schijnbaar! Want er is ineens heel wat in de maak.

MIM 2

z module2 01

2. Draden wissels en servo's.

Module nummer één met de draaischijf is weg naar Gonard. Hij gaat er rails op leggen terwijl ik met de tweede en derde module verder ga. Die moeten nog helemaal uit de oude worden gemaakt. Eigenlijk blijven alleen de modulekoppen intact, de rest wordt helemaal vertimmerd.

Op de oude modulen was het soldeer van de kabels aan de rails vaak afgebroken. Ook waren de lassen veel te opvallend aan de zijkanten van railstaven geplakt. Gonard verbetert op module één meteen al die lassen.

MIM 3

z module3 04

 

3. Diorama's opZ modulen

Het timmerwerk voor station Rosenthal, is achter de rug. Module twee is nu ook 120cm lang en klaar voor het rails leggen. Hij is het spiegelbeeld van Gonards module qua modulekoppen.

MIM 4

z module4 00

4. De brugmodule

Ik ben begonnen aan de derde module, want ik wil er een beetje vaart achter zetten. Deze module wordt maar 40x80cm, dus vrij beperkt aan timmerwerk. De baan wordt een halve cirkel met een brug over een dal.

Het idee vond ik op het internet. Voor mij wordt dat natuurlijk de Grosse Thalbrücke, maar ik ben benieuwd wat Gonard er in ziet.

MIM 5

z module4 00

5. Het leggen van rails

Robert maakte het ontwerp voor de baan en ik heb de rails gelegd. Ik krijg dan de modules van hem aangeleverd met de grove landschapsstructuur die later verder worden aangekleed. Hij heeft met op papier afgedrukte Märklin-rails aangeven waar het spoor moet komen te liggen. Ik heb bij de modules zoveel mogelijk geprobeerd om die aangegeven lijnen te volgen. In sommige gevallen ben ik daar in overleg van afgeweken. Voorlopig gaan we analoog rijden.

MIM 6

z module4 00

6. Een houtzagerij

In het openluchtmuseum Rosenthal staat een houtvestershuis dat door de burchtbouw werd gehalveerd. De familie Schulz verhuisde en begon daarna een houtzagerij bij de spoorbrug. De houtzagerij floreerde nog eeuwen lang...

Terwijl de drie modulen nu en dan van locatie wisselen om te worden opgetuigd heb ik af en toe gelegenheid voor het fijnere werk op module drie.

MIM 7

z module4 00

7. De locloods

De houtzagerij is globaal af, maar de vele details komen nog. Dan komt er een mailtje binnen van Gonard: door de groter uitgevallen draaischijf past de locloods niet meer...
Wat nu?

 MIM 8

z module8 04

8. Het sluitstuk

Gonard heeft rails gelegd op module 2, station Rosenthal en module 3, de brugmodule met de houtzagerij. Dan gaan ze alle drie naar Robert die ze voor het eerst aan elkaar legt om de grenzen aan te passen. Dat is nodig want er is nogal wat veranderd door de tijd. Zo is de locloods dichter bij de rand van module 2 gekomen. Om geen conflict te krijgen met het dorpsdeel bij station Rosenthal op module 2 moet de hoogte van het dorp worden aangepast.

MIM 9

z module9 00

9. Het plan voor 2020

Na talloze andere modelbouwaktiviteiten is het nu weer tijd voor het gezamenlijke modulenplan. Even een mailtje aan Gonard:

MIM 10

z module10 02

10. Knooppunt Thalbrau

Er is tussen drie modulen een lastig punt waar je enorm moet puzzelen om hoogteverschillen weg te werken. Dat is op module 2 station Rosental als die aansluit op:
-module 1 (Gonard) met de draaischijf óf
-modulen 4a en 4b Nieder- en Ober-Rosenthal.