Warme Wagens

info14

Wie 's-winters in Thalbrück logeert vraagt zich af je vroeger reisde in een onverwarmde open trein. Hoe het warm werd in de trein lees je in dit infoblad.

De Paardenbaan

info19

Wat in vroeger tijden als bergpad begon, ontwikkelde zich rond 1820 tot de paardenbaan. Al voor 1848 werd de Thalgau Bergbahn (TBB opZ!) er overheen aangelegd. 

De ware Adler

info12

Vanuit Thalgau kijkt men naar de eerste trein in Bayern, de Adler. Hier het verhaal en hoe ik de Adler maakte opZ. Er is ook een bouwplaat bij.

De opzet van een trein

info09

In 1837 kreeg Thalgau een eigen spoorwegmaatschappij de TEG. Dit is het verhaal van treinen opZ die écht zouden kunnen bestaan.

Treinen naar Thalbrück 1

info13

Rond 1820 komt de paardenbaan naar Thalbrück en in 1844 de eerste trein.
In 1972 komt Märklins Z spoor maar dat is niet de eerste opZ.

Treinen naar Thalbrück 2

Treinen naar Thalbrück 2

Na 1848 komen beroemde treinen naar Thalbrück waaronder Ludwigs hoftrein. Rond 1992 komt die van Railex aan, maar ook veel zelf gebouwde zijn in Thalbrück thuis.

Trafowagens opZetten 1

info31

Dit infoblad is bedoeld voor alle Z-bouwers. Het is ter inspiratie voor het opZetten van trafowagens naar allerlei diepladers.

Museumwagens+++ 1

info05

Er staan museumwagens+++ in Thalbrücks techniekmuseum Tal-Tec.
Dit zijn Märklin museumwagens, maar dan uniek gemaakt door ze op te Zetten.

Museumwagens+++ 2

info05

Dit verhaal gaat over de museale groei van Tal-Tec. Daar staan nu alle Märklin museum wagens sinds 1987, maar dan +++. Zo zijn ze net een beetje leuker.

Ploegen en Smijten

info15

Heel de Thalgau was een wintersprookje en die Preiserkerels maar tobben met sneeuwruimen. Hier wordt verteld wat er opZ is ontwikkeld om de sporen vrij te houden.

Spoorwegperioden

info08

De artistieke modelbouwer beeldt een bepaald tijdperk uit. De spoorwereld kent zeven perioden, waarvan het stoomtijdperk relevant is voor Thalgau opZ.