VW-railbus rijdend maken

VW railbus 00 

Vraag: Waarom hapert mijn VW-railbus?

Diplorrie klv20 van de DB ofwel VW-bus T1 op rails. (88025)

Weet je nog in januari 2019? In Märklin 160 jaar werd de diplorrie Klv 20 van de DB voorgesteld, een vw-busje op rails. Het was technische wondertje van Märklin uit periode III. Een paar minuten liep hij mooi. Daarna bleef hij stationair draaiend staan en was het uit! Wat was er aan de hand?

Toen ik hem opereerde bleken er drie zwakke punten te zijn:

  1. hij haperde vooral bij bochten en wissels
  2. het aandrijfsnaartje slipte door
  3. de wieltjes hakkelden en stotterden

1. Bochten en wissels

De wieltjes van dit model zijn extreem klein zodat de bodem praktisch de bovenkant van de rails raakt. Bij de kleinste oneffenheden van een bocht of wissel leidt dat tot gehaper en een volledige stop. De oplossing ligt hier buiten het busje. De rails moeten perfect liggen en worden onderhouden.

2. Slippend snaartje

Draai het schroefje onder de voorbumper los en maak hem open. Daarna kan de bodem eraf, héél voorzichtig, want als de pennetjes uit de gaatjes zijn valt hij onmiddellijk uit elkaar. Er verschijnt een 'groot' wit tandwiel tussen het wormwiel en de achteras.

VW railbus 00

Het tandwiel op de achteras is smaller waardoor het smeermiddel op dit tandwiel opzij wordt gedrukt. Zo komt het op de achteras bij de minuscule pulley die het snaartje aandrijft. Het snaartje wordt vet en slipt door...

VW railbus 00 

Oplossing:

  • Haal beide asjes eruit en het snaartje.
  • Was beide pulleys schoon met een zeer dun penseeltje wasbenzine, géén thinner!
  • Poets het snaartje schoon met een pluisvrije doek.
  • Borstel het snaartje na met een vochtig penseel. Benzine of thinner tast het aan!
  • Zet hem hélemaal in elkaar en doe een rijtest. Zonder kap is hij te licht!


VW railbus 00

Mijn model is al klaar om een trammetje te worden, vandaar de spaakwieltjes.

3 Hakkelende wielen

Er zijn vier stroomafnemers, minuscule lipjes metaal die óp de wielflenzen moeten rusten. Nu kan het gebeuren dat deze stroomafnemers er naast schieten en dan op het loopvlak terecht komen. Het uiteinde 'schaaft' dan over het wiel waardoor de rijweerstand toeneemt.

VW railbus 00
Oplossing:

  • De kap eraf schroeven. Pas op dat de bodem niet losraakt!
  • Met een zeer fijn naaldje of pincet het koperen lipje weer óp de flens leggen.
  • Zet hem hélemaal in elkaar en doe een rijtest. Zonder kap is hij te licht!

Als alles goed gaat blijft hij nu feilloos zijn rondjes snorren...

VW railbus 00

Lees ook het artikel: VW-railbus wordt tram.