De Adler opZ

Elders beschrijf ik de Adler als reconstructie uit 1935. Uit pure tegendraadsheid wil ik nu net weer de andere Adler maken, die slanke uit 1835, die eigenlijk een Engels koetsje was, een grotendeels houten rijtuigje waarin de heer Stephenson zijn vrolijk pruttelende kooktoestel had geplaatst.

12 Adler opZ

Hoewel ik gewoonlijk de overtuiging ben toegedaan dat je het beste materiaal kunt gebruiken dat dicht bij de werkelijkheid staat, hier dus metaal, heb ik deze keer een andere keuze gemaakt. Ik ga het van fotokarton doen omdat de Adler zo nietig wordt en ik dan de details nog kan printen.

 

Het is vrij schokkend om voor het eerst te constateren hoe klein een exploded view opZ uitpakt. In eerste instantie lijkt het niet mogelijk om daar een bouwplaat van te maken... En toch kan het.

 

bpl adler

 
Wie het ook eens wil proberen kan dit bouw-plaatje gewoon afdrukken op 170 grams fotokarton. Op pagina 22 van infoblad de ware Adler vind je de bouwbeschrijving.

 

 

p bl

 

 
 

uit infoblad De Ware Adler

Spiegelwagens opZ

Natuurlijk is een spiegelwagen nét exotisch genoeg om voor mij te worden gewenst opZ. Dus ging ik aan het tekenen en sloopte mijn zoveelste bananen-wagen. Na flink wat gepruts is hij er na drie pogingen gekomen. De eerste twee belanden in de kachel, maar deze is het!

08 spiegel8

Recentelijk ontdek ik op een website dat er nog meer van die spiegelwagens zijn. Zo is er nog een van de firma St Gobain, maar dan van het filiaal te Mannheim. Ook Leonhardt Weiss heeft er een gehad en niet te vergeten de firma Glashardt te Oberthalgau. Deze vier heb ik gemaakt.

 

Wie het ook eens wil proberen kan de bouwplaat (Bpl) downloaden en afdrukken op 170grams fotokarton. Het chassis van de bananenwagen kort je in tot 35mm. Dan is er nog net ruimte voor een remmershuisje. Dat kun je lenen van een andere wagen of bouwen uit het bouwplaatje. 

bpl spiegelwagenVan de overkapping buig je alleen het middelste deel, het dak, om een dunne ronde staaf en lijmt die om de kopschotjes. Het moet wel netjes symmetrisch zodat de zijden over het chassis vallen. De hekjes en trap maak je met heel dun metaaldraad. Succes!
p bl

 

 

 

 

uit nieuws Spiegelwagens opZ

Spoorwegperioden of Epochen

De spoorgeschiedenis is verdeeld in perioden. Wat  er vroeger zoal reed over de sporen van de Thalgau vind je in de onderste balk van deze tabel.
Een hogesnelheidstrein die dwars door de 19de eeuw scheurt. Dat is voor één keer leuk, maar de artistieke modelbouwer beeldt een bepaald tijdperk uit. Dat vraagt wel wat basiskennis, wat kan nou wél en wat niet?

uit infoblad: Spoorwegperioden of Epochen

 

tabel

 

 

 

 


Download de periodentabel als p bl

  

Stoomloc typen 

Tabel Stoomloc typen

 

 

 

 

 

Hoe herken je een stoomloc? Vroeg in de 19de eeuw ging het nog, maar al gauw was er verwarring. Er moest systeem komen in het vele materieel. Het meest voor de hand lag de asindeling, die zag je al op afstand. Men deelde die in drie groepen: voorloopassen - drijfassen - naloopassen (v.l.n.r.), maar ieder had weer een eigen systeem. Zo telden de UK en USA geen assen maar wielen. Géén voorloopassen of wielen werd dan een 0. Duitsland gaf het aantal drijfassen een letter (A=1, B=2 etc.) en geen 0 voor wat ontbrak, dus geen 0A1, maar gewoon A1.
Hieronder de loctypen in schema.
In de PDF is het nog verder uitgebreid:  p bl

Bekijk meer treinen in de galerie.

 Frans  Engels Duits As-indeling
 011  0-2-2 A1 01 A1
 110  2-2-0 1A 02 1A
 111  2-2-2 1A1 03 1A1
 210  4-2-0 2A 04 2A
 211  4-2-2 2A1 05 2A1
       
 020  0-4-0  B  06 B
 021  0-4-2  B1  07 B1
 120  2-4-0  1B  08 1B
 121  2-4-2  1B1  09 1B1
 220  4-4-0  2B  10 2B
 221  4-4-2  2B1  11 2B1
 222  4-4-4  2B2  12 2B2
       
 030  0-6-0  C  13 C
 130  2-6-0  1C  14 1C
 131  2-6-2  1C1  15 1C1
 132  2-6-4  1C2  16 1C2
 230  4-6-0  2C  17 2C
 231  4-6-2  2C1  18 2C1
232 4-6-4 2C2  19 2C2
       
040 0-8-0 D  20 D
 140  2-8-0  1D  21 1D
 141  2-8-2  1D1  22 1D1
 142  2-8-4  1D2  22 1D2
 240  4-8-0  2D  23 2D
 241  4-8-2  2D1  24 2D1
 242  4-8-4  2D2  25 2D2
       
050  0-10-0  E  26 E
 051  0-10-2  E1  27 E1
 150  2-10-0  1E  28 1E
 151  2-10-2  1E1  29 1E1
 152  2-10-4  1E2  30 1E2
 250  4-10-0  2E  31 2E
 251  4-10-2  2E1  32 2E1
       
060  0-12-0 F  33 F
 160  2-12-0  1F  34 1F
 261  4-12-2  2F1  35 2F1
       
 020+020  0-4-4-0  BB  36 BB
 030+030  0-6-6-0  CC  37 CC
 130+033  2-6-6-6  1C C3  38 1C C3
 230+031  4-6-6-2  2C C1  39 2C C1
 230+032  4-6-6-4  2C C2  40 2C C2
 140+042  2-8-8-4  1D D2  41 1D D2
 240+042  4-8-8-4  2D D2  42 2D D2

Draden solderen aan rails

"Zou je de draadjes ook aan de railverbinders kunnen solderen? Dat lijkt me lekker flexibel.

Dat staat op de DVD "Modellbahn-Bibliothek" bij Anlageplannung onder de titel,
"Mit Märklin ins Gebirge", nr 1/2001 op pag. 24."

"Draadjes aan joiners solderen gaat wel, maar het vervormt ze af en toe zo erg dat ze er onbruikbaar van worden. Aan de rail zelf vast solderen is degelijker. Het is wel belangrijk om voor het solderen eerst de plek onder de rail blank te maken zodat het soldeer goed hecht. Soldeer de draad er daarn in de lengte onder...

Als je ze voor het solderen maar goed schoonkrabt laat zo’n soldeertje nooit meer los.

uit: Modulenbaan in de maak 2

z module2 02

 

 

 

 

 

z module2 01

 

Rails voorbereiden

Je hebt je rails grofweg geschetst op een module, maar nu moeten de rails erop. Vervang dan de grove schets door op de Märklin geometrie gebaseerde, sjablonen. Ik houd van makkelijk, dus scan ik simpelweg rails en wissels in op ware grootte en knip ze uit. Daarna sleutel ik de hele railgeometrie met plakband in elkaar. Zo past alles als ik rails ga leggen.

 

Nu weet ik ook waar het kurkbed onder de raills moet komen. Dat teken ik uit. De kurk van 2mm dik is te koop op een rol van 0,5 x 8,0m. Je kunt het knippen of simpelweg stroken snijden met een papiersnijder. Ik heb het er op gelijmd met een lijmpistool. Dat zou ik niet gauw meer doen, want het moet snel, met weinig precisie en het wordt bobbelig...

 

uit: modulebaan in de maak 1

z modulen08