Bouwplaat tekenen op de PC

Gebouwen op schaal Z

Het ontwerp van de Thal Brück is al oud. Het is een fictieve brug aan de bovenloop van de Thall Fluss met een fictieve historie (sinds de Romeinse tijd). Nu heb ik voor het ontwerp van deze brug nog heel wat getekend op papier. Het is een derivaat van vele écht middeleeuwse bruggen. Ik wist niet hoe breed de stroom 'Thal Fluss' zou worden, dus ontwierp ik de brug in drie secties. Door de langste tekening te vouwen kreeg ik dan een idee van de kortere. De middelste heb ik uiteindeijk gemaakt.

 

Gebouwen op schaal Z

 

 02 Thalbrück opZ

  Gebouwen op schaal Z

Digitaal

Nu teken ik graag en ook al heel lang. Maar als het om zo'n complex ontwerp gaat is digitaal tekenen wel zo handig. Aan de hand van een afbeelding meet ik de proporties van bij voorbeeld het rechter torentje en teken het vervolgens precies uit opZ. Uit geheel andere bruggen komen weer andere elementen.
Alle losse delen zijn dus afgeleid uit de werkelijkheid. Vervolgens componeer ik uit bestaande onderdelen een geloofwaardige Brug. Hiernaast het basisontwerp in een eerste 'layer'.

Vind ik de kantelen iets te veel Disneyworld, dan laat ik ze bij het bouwen gewoon weg of ik ontwerp nog andere typen. Je kunt spelen met texturen en kleuren tot het is wat je bevalt. Zo kan ik behoorlijk nauwkeurig op het scherm uitbeelden hoe mijn brug er uit gaat zien.

Gebouwen op schaal Z

Digitaal tekenen in Layers

Een tekening wordt opgebouwd in meer 'layers' waardoor je precies dat kunt afdrukken wat je wilt. Mislukt er een deel, dan print je dat opnieuw. Er is een absurde precisie van 0,001 mm mogelijk!

 

Ik kan dus voor muren van porselein 2% krimp incalculeren of ze heel eenvoudig op 100/98% afdrukken. Voor houtwerk en vakwerk is dat uiteraard niet nodig. Door mijn tekeningen in

 

"groups" onder te brengen kan ik ook met onderdelen van gebouwen weer nieuwe samen stellen. Zo heb ik een "library" opgebouwd met onderdelen: ramen, deuren, ornamenten etc.