Index Reisgids

00 Welkom in Thalbrück
01 Burcht en Kathedraal
02 De stad Thalbrück
03 Rosenthal
04 De Adler en Station Fürth
05 Treinen naar Thalbrück
06 Schip op Schaal
07 Thalfluss
08 Thall Air
09 Tal Tec techniekmuseum
10 Het bergland Oberthalgau
 

Reisgids door de wereld opZ

Welkom op station Thalbrück, de hoofdstad van de fictieve graafschap Thalgau. Hier begint je reis en dit is de reisgids. Als je uit het raampje kijkt ben je stomverbaasd: Alles is hier 220 maal zo klein als elders! En het hele land bestaat uit verwisselbare diorama's zodat alles steeds verandert. Hoe is bijvoorbeeld die diergaarde gemaakt?

De historie van Thalbrück vertelt hoe om de Burgus en de Kathedraal de stad  groeit. Het openluchtmuseum van het dorp Rosenthal beeldt die geschiedenis uit. De verhalen van de Paardentrein en de Adler wijzen al naar de Thalgau Eisenbahn Gesellschaft en de modeltrein waarmee je hier kwam. Vergeet de haven niet: Daar overzie je de bouw van schepen opZ en de historie van de kartonnen wijk Thal Fluss.

De moderne historie behandelt alles wat de lucht in kan en de vliegmaatschappij Thal Air. In het Technikmuseum Tal Tec kom je auto's en museumtreinen tegen. In Oberthalgau bezoek je de modernere Tallgau Erzwerke. En wie weet is je reis dan nog niet ten einde...

 

reisgids

 

00 Welkom in Thalbrück

Voor je station Thalbrück verlaat zou je eerst het volgende infoblad moeten bekijken. Het geeft een indruk wat je in de hele Thalgau kunt verwachten. Het is natuurlijk maar een reiswijzer en lang niet compleet.

Infoblad: Welkom in Thalbrück
Galerie: Welkom in Thalbrück

Het is natuurlijk de vraag hoe precies je alles in dit land wilt gaan bekijken, want er is veel en je moet keuzes maken. Een artikel over Visueel Nut verheldert de mate van detailleren opZ.

 

info10

 

 

 

 

 

 

Kat toren zuid opZ

 

 

 

 

museum Castellum opZ

 

 

 

  St Sebastiansburcht opZ

 

01 Burcht & Kathedraal

Het eerste wat je gaat doen als je in Thalbrück op het kolossale station aankomt is natuurlijk de pelgrimstocht naar de Sebastiansburg met zijn Elisabethkathedraal. Hier is haar stichtingsgeschiedenis in kort bestek.

Infoblad: Burcht & Kathedraal 1A

Je bent er vast net al geweest, je hebt natuurlijk de kathedraal bezocht. Op het voorplein is je toen meteen de grote beeldengroep opgevallen. Die is van de Italiaanse kunstenaar Bespadani: Sint Michael en de draak.

Infoblad: Een ander beeld

Te Rome staat ook een wonderbeeld: Bellerophon te paard. Het is van ijzer en het zweeft! Men zette het in een boog van magneetstenen. Toch is het gewicht zeker 15.000 pond!

Na een stevig ontbijt in het stationshotel ga je vandaag te voet de Burchtweg op. Gisteren vielen je al die twee buitenste vestingtorens op. Hoog boven je uit zie je de ridderzaal en woonhuizen, de resten van een donjon en een open toren. Het kan bijna niet anders of je vergeet bijna dat die kerk er is. Dit is hem nou, de St Sebastians burcht, de eigenlijke Thal Burg...

Infoblad: Burcht & Kathedraal 1B

Nadat je eerst de Sebastians Burcht en de Elisabeth Kathedraal bezocht duik je op deze dag in hun geschiedenis. Die geschiedenis vind je in Rosenthal in het openluchtmuseum. Daar wil je natuurlijk wel op voorbereid zijn. Hier is de historie van de eerste stenen kerk, de burchtgebouwen en de Thal Bruec en hun maakverhaal.

Infoblad: Burcht & Kathedraal 2

Het openluchtmuseum van Rosenthal is zo groot dat je het op meerdere dagen moet doen. De eerste dag bezoek je het post-romeinse deel met een castrum, boerderijen en een houten kerk. De sites lopen daar vanaf het jaar 600 tot ongeveer 1600.

Infoblad: Burcht & Kathedraal 3A

In 1096 ziet burchtheer Sebastian III tijdens de eerste kruistocht de vesting werken van Constantinopel. Hij vraagt de Habsburgse Keizer vergeefs om zijn kasteel uit te mogen breiden. Maar helaas, het blijft een halve burcht. Die halve burcht staat in het openluchtmuseum te Rosenthal.

Kruisvaarders idealiseerden de verovering van Jeruzalem: "Merk toch hoe groot de eer is die deze stad geniet in de ogen van de Hemelse Vader. Hij staat niet toe dat Zijn stad vervuilt."
Arculph in het Heilige Land (7de eeuw).

Latere kruisvaarders komen daar van terug.
Kruistochten (ca1096).

Het is ongelofelijk hoe ze dat doen in dit openluchtmuseum. De eerste dag bezocht je het castrum, boerderijen en een houten kerk en nu kom je door dezelfde poort en staat daar opeens de burcht met middeleeuwse torens, huizen en zelfs een complete donjon.

Infoblad: Burcht & Kathedraal 3b

Dit komt hier later nog:

Infoblad: Burcht & Kathedraal 4: Klooster st Sebastian
Infoblad: Burcht & Kathedraal 5: van Caernarvon tot St Denis
Infoblad: Burcht & Kathedraal 6: Carlstein & Gestapelde Geestelijkheid
Infoblad: Burcht & Kathedraal 7: Domspitsen & Noodweren

Kort na het jaar 1455 kwam de naam Rosenthal in zwang door de dynastie van beeldsnijders die het beroemde Rosenthaler Elisabethaltaar van Harmen Da Brügg uitvoerden.
Genezing van een blinde jongen (ca1000).

Infoblad: Burcht & Kathedraal 8A: Altaren, schrijnen en doksaal
Infoblad: Burcht & Kathedraal 8B: Muziek, orgels & orkest
Infoblad: Burcht & Kathedraal 8C: Glas-in-lood, Labyrinth

In 1416 schilderen de gebroeders van Limburg prachtige miniaturen in les Très riches heures: hagelwitte kastelen in prachtige landschappen met een diepblauwe hemel. In het later beroemd geworden scriptorium van de Burcht wordt in dat jaar ook een zevental Sebastiansminiaturen gemaakt. Die zijn niet openbaar, maar voor jou maakt de abt een uitzondering.

Infoblad: Burcht & Kathedraal 8D: Majestas Domini & Miniaturen

Sebastiansminiatuur twee beeldt St Catharina van Alexandrië af, kortweg St Alexandra. Te Thalbrück leefde volgens overlevering een onbekende burchtheer Baernhardt.
St Alexandra geneest Baernhardt van kaalheid (ca990).

Terug naar index

 

 

 

 

 St Michael in Thalbrück opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

openluchtmuseum opZ

 

 

 

openluchtmuseum opZ

 

 

 

 

 

 

 

 miniatuur St. Alexandra opZ

koetjes in het water opZ

 

  01 Thalbrück opZ

 

 

 

 

 

 fineerstad 2 opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

giraffe opZ

 

 

 

 

 

 

02 De stad Thalbrück


Voor je verder gaat in Thalbrück zelf ga je eerst eens zien waar de stad zijn naam aan dankt. De oeroude Thal Bruec, de brug over de Thalfluss is rond 870nC ontstaan. In deze periode onstaat de naamsverwarring met de Thal Burg. Daar is ook het slot Thalbrück gebouwd. Onder het diorama, rechts de miniatuur. Tegenwoordig is de oude haven zo verzand dat de koetjes er pootjebaden.

 

diorama Thalbrück opZ

Infoblad: Der Thal Bruec

De winter van het jaar 874 was streng en duurde vijf maanden. Ook de Thal Fluss onder de nieuwe Thal Bruec was bevroren. Nu bracht van de tolbrug geen inkomsten
Thal Bruecs barre winter van 874


Het is zelfs met een koetsje nog een hele reis naar de stad zelf. Je komt  langs industrie, een locloods, de grote spoorbrug en het stationsplein. Ooit was dit een houthakkersdorp. Nu bestaat de benedenstad uit de fineerstad en de kunststad. Die Furnierstadt wordt ook wel torenstad genoemd, want er zijn er vier, de Georgtor, de Wassertor, de Tiefe Tor en de Holztor.

Infoblad: Torenstad

Je kunt op meerdere manieren naar de Kunststadt, maar je komt via de Georgtor en de kasteeldomeinen binnen aan de noordkant. Niet alleen zijn hier veel oude huizen van kunststof, maar er woont ook een keur aan artistiek volk, schilders en musici, dichters en beeldhouwers. Het schijnt dat zelfs de beroemde Bespadani hier nog enige tijd heeft gewoond.

Infoblad: Kunststad

De bovenstad, ook wel Porzellanstadt genoemd, bereik je lnags de Burgus over de burchtweg. Dit is het oudste stadsdeel, maar niet alle gebouwen zijn middeleeuws. De vakwerkpoort aan de westkant waar je net doorheen komt is eeuwen minder oud dan de Furnierstad. De bovenstad ligt ingelemd tussen de Burchtberg en het spoor...

Infoblad: Bovenstad

Al sinds de middeleeuwen heeft Thalbrück iets met exotische dieren. In de Historiae Thalgovensii, een oude tekstbundel staat De Haan en de Wolf (8ste eeuw)

Wie zich groot waant met een ijd'le zang
Wordt bedrogen en hij heerst niet lang
Wie voor valse roem zijn brood laat staan
Moet verhongerd door het leven gaan
Wie vóór zijn tijd zijn stem laat schallen
Verraadt zichzelf, versmaad door allen

Hier een gedichtje uit hetzelfde boek: Pangur Ban = Witte Vilder.
De Witte Kat (ca850).

In 1359 wordt op de brucht te Thalbrück tijdelijk een olifant ondergebracht die op weg is naar Burg Carlstejn te Bohemen. 
Olifantentanden (1364).

Via het zuidelijk bolwerk van de bovenstad kom je bij een klassieke 19de eeuwse diergaarde. De diergaarde bevindt zich boven een oude mijn met kalkoven. Je moet er beslist gaan kijken. Dit diorama is verwisselbaar met dat van het slot Rosenthal. Kijk maar eens links en rechts op de kaart. Hoe deze bijzondere diergaarde ontstond lees je in het infoblad.

infoblad: Zootje in Z 3

De dieren werden in de 19de eeuw één voor één aangeschaft. Hier heb ik ze alvast maar gemaakt: bizons en buffels, elanden en gnoes, neushoorns en ijsberen, panda's, zebra's en zwijntjes.

Infoblad: Zootje in Z 1

De diergaarde van Thalbrück breidt zich natuurlijk door de tijd heen steeds verder uit: kamelen, giraffen, walrussen, toekans, olifanten en dan nog een mammoet, in zeven stappen.

Infoblad: Zootje in Z 2
Nieuws: Een mammoet in zeven stappen
Galerie: Dierentuin in Thalbrück

Dan zijn er bij Thalbrück nog de kloosterdomeinen. De kasteeldomeinen was je al door gewandeld. Deze gebieden getuigen nog van de eeuwen oude competitie tussen de Dom en de Burcht, de kerkelijke en de wereldse macht. Je komt er via het kerkhof, oostelijk van de Kathedraal.

Infoblad: Kasteel- en Kloosterdomeinen
Terug naar index

 

 

 

 

 



 

miniatuur Slot Thalbrück opZ

 

 

 

 

 

 

stad fineerstad 1

 

stad kunststad opZ

 stad Porseleinstad opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 Dierentuin in Thalbrück opZ

 

  01 Thalbrück opZ

 

 

 

   

Dierentuin toekans opZ

 

 diorama Rosenthal rots opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama Rosenthal drie zusters opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama Rosenthal slot opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

03 Rosenthal

Op een dag neem je de trein naar Rosenthal. Je had ook met een koetsje gekund, maar dan is er nog een veerpont en je hebt blijkbaar ruim de tijd nodig want er is een jaarmarkt. Rosenthal is een dorp dat is ontstaan uit de vroegere vesting Ross Fort. Het kreeg nooit stadsrechten wat een eeuwen lange tweespalt veroorzaakte met de stad Thalbrück.

Er was een man die veel reisde en die daardoor wijs was geworden. Hij sprak bij de Gaugraf vrijuit, ook al was dat soms niet zonder gevaar.
Voetenwerk (ca1100).

Er was aan het hof van de Thal Burg ooit een bode die zo snel kon lopen dat geen paard hem inhaalde. Nu was er te Ross Fort een ridder met een schitterend wit paard die de bode uitdaagde voor een wedstrijd.
Renbode     (ca1200).

In de 12de eeuw ging de vete zover dat men over Ross Fort schreef: Toen te Ross Fort op ene avond de zon naar de kim neigde werd de hemel niet als op andere avonden duister om zich te vullen met een uitwaaiering van sterren, maar zij werd van onheil verlicht en toenemend bloedrood...
Oordeel over Ross Fort (ca1158).

In de 15de eeuw veranderde de naam in Rosenthal door de dynastie van beeldsnijders en kreeg het dorp alsnog zijn status. 
Genezing van een blinde jongen (ca1000).

Rosenthal werd ook beroemd door zijn openluchtmuseum. Infoblad: Burcht & Kathedraal 2 en 4.

Als je het pittoreske stationnetje verlaat kom je op een pleintje met drie huizen die bekend staan als ‘Drei Geschwister’. Verderop ligt brouwerij Thal Brau, de markt en het Ross Fort waaruit het dorp is ontstaan. Het dorp Rosenthal ligt verspreid over  drie modulen. Hier maak je een wandeling. Ook leer je door de krant de diverse bewoners kennen.

Infoblad: Wandelen door Rosenthal

Wat gebeurt er zoal in dit dorp: Wy berigten u heeden dat voor twee dagen te Rosenthal den heer Steinmetz is gehuldigd wegens vyfentwintig jaren van ongemeene verdiensten.

Historisch nieuws: Rosenthaler jubileum

De stoomcarousel en de stoomschommel op de jaarmarkt van Rosenthal worden aangedreven door beide locomobielen van Bauernverein Oberthalgau.

Nieuws: Stoomcarrousel
Nieuws: Stoomschommel

scheepjes schommel08

 

 

 

 

 

 

Als je na je wandeling door Rosenthal doodmoe teruggaat met de trein vind je daar nog iets aardigs te lezen over de bouw van dit station opZ:

Modulenbouw: Modulenbaan opZ

Om station Rosenthal op één module te leggen moest het oude worden gesloopt. Dat was wel slikken. Daar moesten ook het woud en de weiden gaan groeien. Bovendien mosten de diorama's verwisselbaar blijven. Na veel brainstormen is dat gelukt.

Modulenbouw: Diorama's opZ modulen

Vandaag even een rustig dagje na al dat gewandel. Misschien ga je wel picknicken. Ten westen van het dorp ligt het slotpark Rosenthal met prachtige bomen. Dat park ga je bezoeken want het heeft een bijzondere historie.

Infoblad: slotpark Rosenthal

Alles komt tot z'n recht in een landschap met mooie bomen, denk je nog. Zo kijk je met veel plezier naar een gelukte treurwilg.

Infoblad: Boompje opZetten 1

Alle bomen zijn hier 1:220. Hoe groeien die hier eigenlijk? Je kunt eens zelf proberen om zo’n winterboompje te kweken. 

Nieuws: Een winterboom opZ

Misschien wil je veel goedkope mooie sparren. Het beste wat je dan kunt doen is je partner wijsmaken dat je alleen nog groene wollen truien wilt... Dan kun je ze na verloop van tijd zelf maken.

Nieuws: Sparren voor een spotprijs
Galerie: Boompje opZetten
Terug naar index

 

diorama Rosenthal beneden opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama Rosenthal villa opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama Rosenthal glashuis opZ

 

bomen00


 

10 Adler ontwerp opZ

 

 

 

 

Station Fürth opZ

 

04 De Adler en Station Fürth

De 19de eeuw is ook in Thalbrück vol contrasten. Men koestert zijn middeleeuwse Kathedraal en Burcht, maar streeft óók naar modern. Het heeft lang geduurd voor de trein hier kwam. Men nam de eerste trein in Bayern, de Adler, als voorbeeld voor de spoorwegen in Thalgau.

Infoblad: De ware Adler
TipZ: Bouwplaat van de Adler opZ

Niemand verwacht dat juist het agrarische Bayern in 1835 de eerste wordt met een ijzeren trekpaard op rails. De Ludwigs spoormaatschappij was de eerste in het koninkrijk Bayern. Deze eerste Duitse pionier was technisch een voorbeeld voor latere spoorlijnen. Eerst zijn het vooral echte paarden die de trein trekken van Neurenberg helemaal naar Fürth, 6km.

Infoblad: Station Fürth 1

Deze keer moet je een heel eind met de trein en ook nog terug in de tijd, maar men zegt dat het de moeite waard is om station Fürth te bezoeken. Het is daar in 1836 een drukte van belang, want men vervoert er nu ook vracht. Je vraagt voor de aardigheid eens naar die vaatjes Lederer bier. De stationschef lacht meewarig: "Dat is toch een fabel! Wij vervoeren koeien!" Neem hier een kijkje hoe dit diorama Fürth tot stand kwam...

Infoblad: Station Fürth 2

Vanuit Fürth reed de eerste trein, de Adler, naar station Neurenberg. Rond 1844 werd station Neurenberg in Gotische grandeur uitgebouwd. Maar op zo'n zelfde type station ben je in 1848 aangekomen te Thalbrück. Daar is immers de luxe hotelkamer waar je al deze hele reis verblijft. Het is hier midden 19de eeuw dus kun je mooi eens zien hoe ze dat station bouwden.

Infoblad: Station Thalbrück 1
Terug naar index

 

  diorama Frth opZ

 

 

 

 

 

 

    diorama Fürth 2 opZ

 

 

 

 

 

 

 

Paardenbaan opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama Heuvelweide 1 opZ

 

 

 

 

 

 

diorama heuvelhalte 1 opZ

diorama heuvelhalte 2 opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  warme wagens01

 

 

 

 

12 smalspoor01

 

 

BR80 opZ

 

 

11 rheingold04

 

 

 BR61 opZ

 

 

 

 

 

    Melkwagen Bolle opZ

 

  

 

 Spiegelwagen opZ

 

 

 

27 twee T9.3 van de KPEV opZ

 

 

 

 

 

 

 

Klima sneeuwploeg opZ

 

05 Treinen naar Thalbrück

Bij je zwerftocht door de Thalgau is het grandioze stationshotel van de hoofdstad Thalbrück steeds weer de basis. Vanuit je luxe kamer zie je treinen aankomen op allerlei sporen. Hoe heeft zich dat zo ontwikkeld? Op smalspoor reed hier de paardentrein, de bergbaan en de railomnibus. Op normaalspoor reden de eerste loc Thalfluss, Hoftreinen, Sternwagens en de Oriënt Express.

Infoblad: Treinen naar Thalbrück 1

De eerste smalspoor paardenbaan van 1820 was écht een vrachtspoor, maar later kwam daar het personenvervoer bij. Het traject van Thalbrück door de mijnstreek en weer terug was een hele reis van wel drie dagen.

Infoblad: De paardenbaan

Hier schrijft de Joodse Gemeente over hun verontwaardiging over de voorgenomen annexatie van de synagoge door Napoleon.
Pech (ca1150)

Voor 1848 werd de Thalgau Berg Bahn, T.B.B aangelegd over de paardenbaan. Zo kreeg station Thalbrück aanluitingen op smal- en normaalspoor. Waar komt dat smalspoormaterieel vandaan?

Nieuws: Smalspoor opZ
T.B.B. opZ
 
 

 


De weg naar de mijnstreek liep door Oberthalgau. In vroeger tijd reed daar door de ongerepte heuvelweide waar de boeren oogsten nog de postkoets.

Infoblad: De Heuvelweide

Waar eeuwen geleden reizigers rustten van de reis door Oberthalgau ontstonden halten voor de postkoets en later voor het smalspoor. Soms groeiden ze uit tot een luxe Heuvelhotel zoals der Blaue Rytter.

Infoblad: Hotel Der Blaue Rytter

De naam Blaue Rytter stamt uit de Historiae Thalgovensii, een bundel oude volksverhalen. Op mistige morgens zou de blauwe ruiter verschijnen om de oudste dochter des huizes te roven.

Historisch nieuws: Der Blaue Rytter (ca870-895)

In vroeger eeuwen was Oberthalgau het onherbergzame domein van schaapherders. Rond 1450 werd hun pure leven verheerlijkt en kwam aan het hof de langzame herdersdans in zwang.
Basse Danse (1450).

Waar het smalspoor de landstreek ontsloot groeiden sommige van de heuvelhalten uit tot kleine gehuchten:

Infoblad: De Heuvelhalte

Al in 1837 wordt de Thalgau Eisenbahn Gesellschaft, T.E.G. opgericht, maar het duurt nog wel tien jaar voor de eerste trein op normaalspoor Thalbrück bereikt.

Infoblad: De Thalgau Eisenbahn Gesellschaft, T.E.G.

Welke treinen kwamen er vroeger naar Thalbrück. De historie is verdeeld in perioden van Pioniers en Länderbahnen, de Reichs- en de Bundesbahn. De eerste locomotief Thalfluss van de T.E.G. kwam in 1847 aan (periode1).

Infoblad: Spoorwegperioden of Epochen

De historie van het spoorwezen in Thalbrück speelt zich af van periode 1 t/m 3. Je vindt die in de onderste balk van deze tabel.

TipZ: Tabel Spoorwegperioden of Epochen

De historische stoomlocs kun je herkennen aan hun asindeling. Vanaf het Reichsbahntijdperk (periode 2) worden ze ingedeeld in Baureihen.

TipZ: Tabel Stoomloctypen
Infoblad: Treinen naar Thalbrück 2: Hoftreinen.

In 1866 wordt Niederthalgau ingelijfd door Bayern. Dan rolt een merkwaardig drietal groene BOB-rijtuigen Thalbrück binnen, die daar op een zijspoor blijven staan. Niemand weet wie ermee reist... Uit één ervan schrijdt een adelijke dame op weg naar de Elisabethdom. Wie goed is in gezichten zal haar vinden lijken op keizerin Elisabeth van Oostenrijk, Sissi in de volksmond. Maar wie reist er met die andere twee rijtuigen?
De heer Adler en mevrouw Taube

In 1880 serveerde een zekere Sarah Stern een maaltijd aan Koning Ludwig II van Bayern, in een smalspoor railomnibus. Dit werd opgemerkt door de T.E.G. Zo werden in 1881 de eerste Sternwagens ingevoerd, rode restauratierijtuigen...
Sternwagens in Thalbrück

De rijdende restaurants werden op hun beurt weer opgemerkt door een zekere heer Eisenloffel die dertig jaar tevoren onderzoek deed naar koning Maximiliaans Europese treinreis. Deze stond in contact met een zekere Belgische heer Nagelmackers die het idee opvatte voor een internationale spoorreis naar de Orient...

Infoblad: Treinen naar Thalbrück 3: Orient Express.

Door het verdrag van Versailles na WOI had de DRG het moeilijk. Men zat met een chaos aan oude Länderbahnlocs. Er werden nieuwe eenheidslocs ontwikkeld van een lichter type, de BR03: Lichte dames op hoge hakken.

Nieuws: Baureihe 03

In het plan voor eenheidslocs wilde men ook een nieuwe C-loc voor zijlijnen met een asdruk van hooguit 15 ton. Dat werd de BR64: Pagekopje, mädchen für alles.

Nieuws: Baureihe 64

De Baureihe 80 hoort met de 81 en de 87 tot de eenheidslocs met asdruk 17,5 ton. Een vedergewicht dus, want lang niet alle rangeersporen waren berekend op maximaal 20 ton asdruk. BR80: Juweel van een grijze muis.

Nieuws: Baureihe 80

Elke Länderbahn moest eigen regels uitvinden, ook de T.E.G. Zo werd een personentrein samengesteld rond het postwezen, dus met als eerste een postrijtuig. T.E.G. treinen zijn fictief, maar zouden écht kunnen bestaan.

Infoblad: De opzet van een trein opZ

Met de Rheingoldtrein hoopte Mitropa in 1928 de concurrentie met de Orient express aan te kunnen.  De hoofdroute langs de Rijn tot Basel bleef in deze jaren dezelfde, maar het eindpunt varieerde van Amsterdam-Hoek van Holland naar Basel, Zürich, Luzern, Chur, München of Milaan.

Infoblad: Treinen naar Thalbrück 4: Rheingoldtreinen.

De laatste telg uit de Rheingoldreeks lanceert Märklin in 2018.

Nieuws: Rheingold 90 jaar

Er was een soort zandgoud dat aan de oevers der Rijn werd gewonnen.  Na smelting werd dit fijne goud  toegevoegd aan de Rheingold goudschat.
Rijngoud (ca1250)

Infoblad: Treinen naar Thalbrück 5: De Henschel-Wegmanntrein

Er rolt er een goederentrein binnen met twaalf kolossale vaten. Een stuwadoor (belader) doet zijn verhaal.

Nieuws: Bierwagens, Vier vette vaten

Wat is die korte wagon met twee open bakken en deksels? Achter het station van Thalbrück stond af en toe op het laatste goederenspoor een bijzondere treinwagon.

Nieuws: Kolonialwagens

Kanon Große Herman is genoemd naar het beeld te Detmold.

Nieuws: Kanon Große Herman

Wat zijn dat voorplatte wagons met een viertal melktanks?

Nieuws: Melkwagens 1
Nieuws: Melkwagens 2

Tot de aanleg van het spoor ging post met de postkoets. Maar met het nieuwe spoor kon de post veiliger, sneller en met een grotere capacteit werken. Dat was concurrentie voor de staat.

Nieuws: Postrijtuigen van de BOB.
Nieuws: Dierenwagens van de BOB.

Draaischemelwagens werden speciaal bedacht voor het vervoer van lang hout  Maar soms waren die wagens alleen maar aan elkaar gekoppeld door de stammen die er op lagen.

Nieuws: Draaischemelwagens van de BOB.
Nieuws: Kolen en turfwagens van de BOB.

Binnen het toegestane laadprofiel werd gepuzzeld om tot een wagen te komen die glas héél overbracht in economisch haalbare hoeveelheden. Het werd Spezialwagen die er uit ziet als een rijdende kampeertent voor giraffen.

Nieuws: Spiegelwagens
TipZ: Bouwplaat spiegelwagens opZ
Nieuws: Steenwagens van de BOB.
Nieuws: Wijnwagens van de BOB.
Nieuws: Het beladen van wagons
Nieuws: Het upcyclen van wagons

Er zijn wel zeven locs afgeleid van de KPEV T12 (BR74).

Nieuws: Tenderlocs KPEV T9.3
Nieuws: Tenderlocs KPEV 7x opZ

Wat is dat voor een Saksische dubbeldekker railbus?

Nieuws: Thomaswagen

Het Zwijnesnuitje is een railomnibus. Rond 1920 werd alles te traag en te duur. Men zocht naar slimme mengvormen voor op lokale sporen. Zo ontstaat het Zwijnesnuitje uit auto-onderdelen

Nieuws: Zwijnesnuitje (Wismarer Schienenbus)

Galerie: Treinen in Beeld

Wie 's-winters in het stationshotel van Thalbrück logeert vraagt zich wel af hoe mensen in de pionierstijd van de T.E.G. reisden in hun onverwarmde open treinen. Pas in 1869 kwam er namelijk treinverwarming voor iedereen.

Infoblad: Warme Wagens

Het betreft den Eis des Publyks in een Rytuig van minimaal tien graad Celsius te vertoeven. Maar dan moest het wel goedkoop.

Nieuws: Warme Wagens

Sneeuwruimen kon op vele manieren: Je kon met een schep spitten of een paard inzetten met sneeuwploeg of die ook door een trein laten trekken. Een héleboel sneeuw kon machinaal worden weg geslingerd of geblazen.

Infoblad: Ploegen en Smijten
Terug naar index

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Smalspoor opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

  diorama Heuvelweide 2 opZ

 

 

Der Blau Rytter opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BR03 opZ

 

 

 

BR64 opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 10 bolle09

 

 

 

 

 

 

 

Thomaswagen opZ

schip St Alexandra logo

schip st alexandra opZ

Schip Ludwig II opZschip Rheintal opZ

 

06 Schip op Schaal

Je komt aan de haven, want de stad ligt aan de Thalsee. Daar is ook de scheepswerf met het 17de eeuws museumschip St Alexandra. Maar hoe en waarom wordt dat ouderwetse zeilschip schip eigenlijk gebouwd?

Infoblad: Schip op Schaal 1

Je besluit maar eens een kijkje op de scheepswerf te gaan nemen, waar het schip de St Alexandra wordt gerestaureerd. De bouwers zijn al bezig. Over een wirwar van tekeningen voeren zij overleg. Jij mag meekijken...

Infoblad: Schip op Schaal 2
Infoblad: Schip op schaal 3: Tuig
Infoblad: Schip op Schaal 4: Detailllering
Infoblad: De scheepswerf (diorama 2e).

Vissers vingen een blok ijs en geven het de bisschop die pijn heeft. Dan komt een stem uit het ijs: Ik ben de geest van uw  vader. De beisschop redt zijn paleis maar niet zijn vissersvolk:
IJs (legenda aurea, 12de eeuw).

Terug naar index
 archief

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Huis opZ09

 

 

 

 

Huis opZ09

 

  


z module5 11

 

07 Thalfluss

diorama Thalfluss opZ

Soms wordt je reisdoel uitgebreid met een toevallige ontdekking. Je komt van de scheepswerf toevallig bij hotel Steyn Bock in de wijk Thalfluss. Daar zie je ook de vroegere houtkoper Schulz met zijn boot. Alles is hier historie, maar er is geen gids dus wandel je zelf maar eens rond.

 

Infoblad: De wijk Thalfluss

By Steyn Bock vloeit de rivier Thal Fluss. De rivier aldaar leeft als een wezen dat zich keert tegen de vreemdeling. Juist in het voorjaar staat de rivier hoog. De reiziger is altijd aangewezen veerlieden. Maar die veerlieden zijn vervloekt!
De veerlieden van Steyn Bock (ca1500).

Je weet niet wat je ziet. De hele wijk Thalfluss is van karton. Vakwerkhuizen zijn daar bekleed met heel dunne fineerlatjes. Hier wordt het nieuwe huis gebouwd van kolenboer Hoffmann.

Nieuws: Vakwerkhuis bouwen in Thalfluss

De mensen in Thalfluss zijn zuinig en gewiekst. Ze bouwen meerdere schuurtjes uit één bouwpakketje, met rode en grijze  dakpannen en shingles. Ze leggen er hun rommel bij en klaar! Ten slotte vond ik nog een zelf geboetseerd Z-mannetje...

Nieuws: Schuurtjes bouwen opZ 1
Nieuws: Schuurtjes bouwen opZ 2
Nieuws: Schuurtjes bouwen opZ 3
Nieuws: Schuurtjes bouwen opZ 4
Nieuws: Veekraal

Hier komt het infoblad over de haven (diorama 2f) en het verschepen van hout (diorama's 3d en 3e).

In het openluchtmuseum Rosenthal staat een houtvestershuis dat door de burchtbouw werd gehalveerd. De familie Schulz verhuisde en begon daarna een houtzagerij bij de spoorbrug. De houtzagerij floreerde eeuwen lang. Een latere houthandelaar Schulz liet zelfs een villa bouwen in Rosenthal.

Hier komt een artikel over de familie Schulz, houtvesters, houtzagers en tenslotte houtverkopers aan de St Alexandra.

Nieuws: Van dik hout

Hoe zit zo'n houtzagerij eigenlijk in elkaar? Je gaat er eens kijken.

Modulebaan: De houtzagerij

Een houtzagerij bestaat door houtwinning. Daarvoor zorgt de firma Gonhardts Holzwerke. Met twee boxvormige locomotiefjes (boxcabs) en een manschappenwagen trekken de bosbouwers er op uit om bomen te kappen in het woud.

Nieuws: Boxcab Logger
Terug naar index

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Steinbock

 Steinbock 2

 

schuurtje opZ

 

boxcab04

vliegen02

ballon opZ05

25 thalair opZ

 

08 Thall Air

Thal Air is de vliegmaatschappij van Thalgau met een vliegveld ten oosten van de stad. Het vliegen heeft in Thalbrück een historie op zich. De eerste pogingen zijn al vroeg in de 19de
eeuw.

Smid Stern is een vurig bewonderaar van Leonardo Da Vinçi. Nu dus zyne vliegpoging. Ons lykt het onwaarschynlyk dat de Mens ooit de Vleugels zal aanbinden om op Reis te gaan.

Historisch nieuws: De vliegende mens

Wanneer koning Ludwig II te Thalbrück zijn pronkschip bezoekt wil hij met een pronkballon vertrekken richting Herren-chiemsee. Vrijwilligers blazen hem later nieuw leven in voor de toeristen.

Nieuws: De pronkballon van Ludwig II

De vliegtuigen komen later pas, maar voor het toerisme blijven ook de ballonvaarten. Hier komt het verslag over ballonnen en een ballonreis over Thalgau.

Nieuws: Reizen door hete lucht

Rond 1914 kwamen hier de eerste Fokker vliegtuigen landen, toen nog op gras. Mettertijd kwamen er grotere zoals de beroemde tante Ju op sloffen, die op de Thallsee kon landen. In die periode werd ook Thal Air opgericht. Het eerste vliegtuig van Thal Air was ook een Junkers 52, maar met wielen.

Infoblad: Thall Air

Bijzonder is het verhaal van de reusachtige Flugboot Do-29 die in de jaren dertig aankwam over de Thallsee. Die staat nu in techniekmuseum Tal Tec.

Terug naar index

 

vliegen04

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

thal air de albatros opZ

 

info05

 

 

42 Museumwagen plus 2009

 

09 Tal Tec techniekmuseum

Museumwagens worden uniek door ze óp te Zétten! Het resultaat staat in Tal Tec, het techniekmuseum van Thalbrück. Zo is er de Leig-Einheit, de Tempo en de Tuktuk, allerlei trucks en kranen... en de Dornier Do-29.

Infoblad: Museumwagens+++1 
Infoblad: Museumwagens+++2

In Tal Tec staan ook tien modellen van de Ganz, geen Porsche.

Nieuws: Museumwagen 2019 1

Er staat daar een blauwe Magirus rundhaube uit 1957, met een trailer waar drie van die Ganzen op gaan in rood, geel en zwart.

Nieuws: Museumwagen 2019 2
Galerie: Museumwagens+++

Sigfrid Marcus was specialist in elektriciteit. In 1875 bouwde hij een échte auto met viertaktmotor en magneetontsteking. Pas veel later kwam Benz. Je tankt dus eigenlijk: Marcusine...

Nieuws: Marcusine
Terug naar index

 


Museumwagen plus 1992 opZ

 

   

 

Museumwagen plus 2008 opZ

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama de landbouw 2 opZ

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

Thalgau erzwerk terex opZ

 

 

10 Het bergland Oberthalgau

Rond 895nC wordt Gaugraf Odulf nog belaagd door roofridders uit Oberthalgau. Onder de dynastie van Hohenstaufen komt daar rust. De burcht wordt meer woonkasteel en men breekt de Bergfried af. Maar in de bergen bouwt men juist een jachtslot. In 1158 wordt het voor het eerst genoemd als Ualcke Hof in een schenkingsakte van keizer Friedrich Ivan Barbarossa. Zo blijft de sfeer in het onherbergzame Oberthalgau grimmig.

Infoblad: Slot Falckenhoff en de Bergkerk.

Vanuit Thal Bruec klimt de weg naar Oberthalgau. De taal is daar barbaars en het land dicht bebost. De wouden zijn niet zonder gevaar. Nachtgeesten waren er rond. Op menige van deze heuvels wonen kwade tollenaars...
De kwade tollenaars van Oberthalgau (ca1158).

Een ridder komt tijdens zijn verre reis door een streek met grimmige bergen. Daar ligt aan de horizon een al even grimmig fort dat zich tegen de ondergaande zon aftekent als een rij gevaarlijke tanden. De ridder vraagt zich af wie daar leeft.
Het Kint der Goetheyt (ca1190).

Infoblad: Landbouw en Veeteelt

Er was in Oberthalgau een berg waar een zeker man zijn dorsvloer wilde uitbreiden. Bij het graven stuitte hij op een zware steen. Hij rolde de steen in een dal. De nacht daarop kwamen er boze geesten uit de berg tevoorschijn...
De Geystighe Berg (ca800).

In zijn spoor groeien nu altijd bloemen, de bekende blauwe Franciscuskelkjes, korenklokjes die alleen in de Thalgau voorkomen. Langs dat spoor zijn de oogsten rijker, de kleuren dieper, dragen de bomen meer vrucht.
De Wyze Franc (ca 1300).

Infoblad: Wijnbouw en Heymehöhlen.

Ridders vallen een warm land aan en roven alle voedsel. Dan komt er grote droogte en zij lijden dorst. De zon brandt de hele dag en het is nog nooit zo warm geweest. Ze roven de wijn van het land en drinken zich overdag vol...
De reddende droogte (ca1200).

Infoblad: Tuinbouw

Het verhaal eindigt in de moderne tijd. Dan is het stoomtijdperk in Thalgau voorbij. Het is nu nog de bestuurlijke regio Tallgau. We doen een uitstapje naar de grindgroeve van Rosenthal en vandaar naar Tallgau Erzwerk in Oberthalgau.

Infoblad: Tallgau Erzwerk

Terug naar index

 

 

 

 

 

 

 

 

diorama veeteelt

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 29 tallgau erzwerk opZ

Thalgau erzwerk bagger opZ