P8 met vracht

P8

Dit is een antieke Pruis om van te watertanden! Het is een Länderbahntrein met een Pruisische P8 en vier goederenwagens uit periode I. Ooit bedoeld als sneltreinloc doet de beroemde personentreinloc hier dienst als goederenloc, maar eigenlijk kan hij zo'n beetje alles.

P8

P8

De Pruisische staatsspoorwegen hadden rond 1900 dringend een krachtige en snelle drie-koppelaar nodig voor reizigerstreinen op trajecten in heuvels en laaggebergte. Vijf jaar later presenteerde Robert Garbe, toen hoofd inkoop bij de Pruisische Staatsspoorwegen, zijn ontwerp voor een nieuwe 2'C-machine (2'=draaistel met C=drie koppelassen).

VanS8 naar P8

Oorspronkelijk was die bedoeld als sneltreinloc, maar hij werd ingedeeld als personentreinloc: P8. Een ontwerpfoutje maakte hem ongeschikt voor snelverkeer: onvoldoende tegengewicht voor de drijfassen veroorzaakte een onrustige loop bij hogere snelheden.

Garbes doel was de goedkeuring als S8 voor een maximumsnelheid van 110km/u, maar de slechte loopeigenschappen gooiden roet in het eten. Hij werd P8 en de topsnelheid 100 km/u. Toch ontwikkelde de P8 zich na het overwinnen van de kinderziektes tot één van de meest succesvolle Pruisische locomotieven. Tot 1923 werden meer dan 3.500 van deze locs vervaardigd, alleen al voor de Duitse spoorwegen. Ze werden door bijna alle locomotieffabrieken gebouwd en waren in bijna elke BW te vinden. Ze trokken met hun bijna 1200 pk zowel passagierstreinen als goederentreinen en niet zelden tóch sneltreinen.
 
P8
 

Goederenwagens

De eerste goederenwagen is een zogenaamde twaalf-apostelwagen met even zoveel zuurflessen voor het transport van gevaarlijk spul zoals zwavel-, zout- of salpeterzuur. De flessen zijn dan ook stevig gekooid.
De tweede, een bierwagen van brouwerij Görlitz, vervoert het klassiek Duitse elixer. Volgens de stand van de techniek destijds, werden ze gekoeld door water- of droogijs. Dat gebeurde echter slechts door de natuurlijke luchtcirculatie, wat zorgde voor een temperatuurvariatie van +4 ° C tot -18 ° C. Het bier kwam in ieder geval lekker koel bij de klant aan.
Deze set wordt aangevuld door een rongenwagen, geladen met schaaldelen. Deze feitelijke restanten van de zagerij werden gebruikt voor allerlei 'minder' werk zoals hekken.
Tenslotte is er de verplichte begeleidingswagen, een échte Märklin-klassieker, maar deze keer met een sluitlicht die de trein wat mij betreft te snel beëindigd!

S3/6

op-zet.nl 12/07/2020