Modulenbaan in de maak 5

   (Google Translate) DE  EN

Het leggen van rails

Robert maakte het ontwerp voor de baan en ik heb de rails gelegd. Ik krijg dan de modules van hem aangeleverd met de grove landschapsstructuur die later verder worden aangekleed.

z module4 02

Hij heeft met op papier afgedrukte Märklin-rails aangeven waar het spoor moet komen te liggen. Ik heb bij de modules zoveel mogelijk geprobeerd om die aangegeven lijnen te volgen. In sommige gevallen ben ik daar in overleg van afgeweken. Voorlopig gaan we analoog rijden. Daarvoor moet je op verschillende plaatsen onderbrekingen aanbrengen, om aparte baanvakken afzonderlijk van stroom te kunnen voorzien.

Het is belangrijk om de hellingspercentages zo minimaal mogelijk te houden. De locs hebben dan de minste moeite om met meerdere wagons de stijging aan te kunnen. Zo'n afrit als naar de houtzagerij is daar een voorbeeld van.

z module5 02

Soms moet je met wissels schuiven bij een stijging of daling van de baan. Dat is om een soepele loop van de locs mogelijk te maken. Mijn ervaring leert dat de combinatie van die twee nogal eens lastig is, vooral voor stoomlocs. Een voorbeeld zit bij Roberts locloods:

Ro Gonard:

"Hoi Robert,
Is het een probleem voor jou als de twee wissels waarmee je oversteekt naar de locloods verderop gelegd worden? Ze liggen nu eigenlijk te dicht bij. Tevens ligt er één in een bochtje, lastig om goed te leggen. Er dreigt een knik die later rijproblemen kan geven. Verderop is er ruimte zat..."

 z module4 01
Betrouwbare sporen

Ik heb zoveel mogelijk gebruik gemaakt van de standaard rails van Marklin. Bij recht spoor heb ik gebruik gemaakt van zo lang mogelijke stukken. Dat maakt het aantal verbindingen minimaal en het spoor betrouwbaar. Waar standaard bochten niet voldoen omdat de radius afwijkt gebruik je gewoon flexrails...

Ro Gonard:

"Ik heb gisteravond nog naar de derde module gekeken. Deze lijkt simpel van rails te voorzien. Maar let vooral op het woordje 'lijkt'. In het ontwerp heb jij gebruik gemaakt van 'illegale' bochten, geen standaard radius. Om dát netjes te doen kost het wel wat tijd."

 

Ro Robert:

"Hallo Gonard,
Ik was mij niet bewust van enige illegale praktijk, daar ik de bochtjes gewoon heb ingescand zoals ook op jouw module. Mocht ik toch tegen de Märklinische jurisprudentie hebben gezondigd dan is dat waarschijnlijk door een beetje sjoemelen. Wat dat betreft zijn 'papieren rails' natuurlijk alleen maar een richtlijn. Met flexrails kom je een stuk verder..."


z module5 04

Lees bij tips meer over rails voorbereiden en download daar de sjablonen.

Flexrails buigen

Bij het buigen van flexrails wordt de lengte van de spoorstaven opeens belangrijk. Je moet natuurlijk geen 'gaten' krijgen waar je ze niet wilt. Links en rechts hoeven niet eens puur gelijk te zijn, maar de zaak moet wel heel netjes aansluiten. Daarvoor moet je flexrails in gebogen toestand heel precies aftekenen alvorens ze af te korten. Het afkorten heb ik gedaan met een diamantschijfje op de dremel. Na het slijpen zorgvuldig afbramen om je kostbare treinen te beschermen, anders krijg je metaalsplinters tussen je tandwieltjes.

z module5 03

Hebben de spoorstaven de juiste lengten dan verbind ik ze met railjoiners (990 40 909) van Micro-Trains. Deze zijn steviger dan die van Märklin en passen erg goed op ingekorte spoorstaven. Vormt het een net en soepel geheel dan zet ik ze tijdelijk vast met spelden. Die prik ik gewoon in het schuim en soms door een brug heen (sorry Robert!).

Solderen

Om alle baanvakken op stroom aan te sluiten heb je knap wat draden nodig. Ik heb geen gebruik gemaakt van de nogal groffe aansluitrails van Märklin. Eleganter is het om ze langs de onderzijde te solderen, mooi uit het zicht. Dat moet dan wel op meerdere plekken en het is een hele klus. Je moet een stukje van de spoor-bielzen wegslijpen. Dat moet niet bij beide spoorstaven op dezelfde plek, want dan gaan ze verschuiven. Links een stukje bielzen weg en rechts op een andere plek.

z module5 07

Voor de rijstroom gebruik je volgens de trafo van Märklin rood en bruin. Dat moet je ook écht doen om kortsluiting te voorkomen. Ook aan de wissels laten zich prima aansluitdraden solderen. Aan de onderzijde zitten namelijk verbindingsplaatjes van het rechte naar het afbuigende spoor. Deze hoeven alleen iets te worden opgeruwd en nemen daarna makkelijk soldeer aan.

 

z module5 10

Wissels

Wie de aansluitrails van Märklin al te grof vindt wil natuurlijk ook geen wisselkasten. Uit esthetisch oogpunt gezien moeten die dus onderbaans! Met wisselaandrijvingen onder het maaiveld ziet alles er natuurlijk veel mooier uit, maar dat zorgt ook voor veel extra werk. We willen ze namelijk met servo's aansturen die onder de baan geplaatst worden. Hoe, dat beschrijven we later nog uitvoeriger. Dat vergt gewoon eerst nog wat geëxperimenteer. Maar de oorspronkelijke aandrijving gaat van het bestaande wissel af. Daarbij moet je wel opletten dat je met het knippen of snijden niet de plastic strip verminkt waarmee het wissel kan worden omgezet.

modulen aansluiten

Als alles ligt kunnen we de modulen op elkaar aansluiten. Er zijn verschillende systemen voor met paspennen, schroefjes en allerlei andere kunstgrepen. Daarbij zitten de spoorstaven vaak ‘koud’ tegenover elkaar. Dat is in de (beurs) praktijk een perfect recept voor storing.

Wij houden het liever simpel. We maken gebruik van Märklins uitschuifrails (8592). Die zijn in lengte verstelbaar tussen 100 en 120mm. Houden we nu na de vaste rails aan de rand van elke module 55mm vrij dan is de gemiddelde aansluitlengte voor de uitschuifrail 2 x 55 = 110mm. Dat is precies het midden van het schuifinterval en dus ideaal om onze foutjes te verdoezelen. Bovendien lost het ook minimale afwijkingen in de breedte of hoogte op en kun je zelfs bij lichte aardbevingen nog ongestoord verder rijden. Maar dat is puur theorie natuurlijk...

z module5 08

Wat is het momenteel stil aan Roberts kant, waar zou hij mee bezig zijn?

    op-zet 19/07/2019