Welkom in Thalbrück

info01

Welkom op station Thalbrück, de hoofdstad van de fictieve graafschap Thalgau. Alles is hier 220 maal zo klein als elders. Het hele land bestaat uit diorama's die verwisselbaar zijn zodat het steeds verandert.
kaartLinks een voorbeeldkaart. Dit infoblad geeft je een indruk wat er te zien is: De Burcht en Kathedraal, de TEG en de modeltrein waarmee je hier kwam. In de havenwijk zie je schepen opZ. Dan zijn er nog de vliegmaatschappij Thal Air en de Talgau Erzwerke. En er is nog veel meer... Goeie reis en veel plezier!

Diorama hotel Der Blaue Rytter

info20

Inleiding historie

"Rond 1600 lijkt de heuvel waarop later der Blaue Rytter is gebouwd, nog veel op de heuvelweide behalve dan dat er net zo'n rotsformatie bovenuit steekt als die waarop jachtslot Falckenhoff is gebouwd. Ook hier begint het verhaal met één enkele boerderij..."

Diorama het dorp Rosenthal

info26

Inleiding historie

Natuurlijk ben je al eens eerder door Rosenthal gekomen. Dat was op weg naar het openluchtmuseum. Het dorp zelf heb je nooit bezocht, maar men zegt dat het de moeite waard is. Dan moet het vandaag maar eens gebeuren, want er is een jaarmarkt.

Met de trein reis je naar station Rosenthal. Als je het pittoreske station verlaat sta je op een pleintje met driehuisjes op een rijtje. De buitenste twee hebben trapgevels. Wie hier bekend is noemt ze ‘Drei Geschwister’. Er wonen meerdere gezinnen in. Lees meer over de historie in dit infoblad

Diorama wijk Thalfluss

info18

Inleiding historie

Soms wordt je reisdoel uitgebreid met een toevallige ontdekking. je komt van de scheepswerf in de wijk Thalfluss bij hotel Steyn Bock. Daar is ook een Viktualienwinkel en het is ook het eindpunt van de postkoets. Dit is iets voor een rondleiding! Alles is hier historie. Maar in een gewone volkswijk is geen gids, dus besluit je zelf maar een rond te wandelen...

De ware Adler

info12

Inleiding historie

De 19de eeuw is vol contrasten. Dat is in Thalgau ook zo. Men koestert zijn middeleeuwse kathedraal en burcht. Maar men streeft óók naar modern, naar de vooruitgang. Toch duurt het hier nog lang voor de eerste trein komt.

Als voorbeeld kijkt men naar de eerste trein in Bayern, de Adler. Uitgerekend in het Agrarische Bayern rijdt dit ijzeren trekpaard op rails, dat pas jaren later het voorbeeld wordt voor de spoorwegen in de Thalgau. Maar hoe heeft men eigenlijk naar dit eerste trekpaard gekeken?

Museumwagens+++ 1

info05

Inleiding
Wat is nu eigenlijk een Leig-Einheit? Meneer Leig is geen uitvinder, maar de afkorting voor Leichte Güterzügen. Zo’n Leig-Einheit bestaat vaak uit twee Gl-großräumwagen (Gattungsbezirk Dresden) met een vouwbalg ertussen. Wat is het verschill tussen een Tempo-tricar en een Tuktuk? Wat betekent WMF? Dat leer je allemaal in het Tal-Tec, het techniekmuseum van Thalbruck.

Museumwagens+++ 2

info05

Inleiding
In 1972 introduceerde Märklin de eerste trein op schaal Z. Vijftien jaar daarna ging in Göppingen het zogenaamde Mäklinmuseum open. Pas in 1987 gaf men dus de eerste museumwagen uit. Het stond er met koeienletters op: Museum 1987! Maar stel nu eens dat ze al jaren eerder op dat idee waren gekomen. In het infoblad museumwagens+++ 1 heb ik geschreven hoe je museumagens nét een beetje leuker kunt maken, op kunt zetten.

De Paardenbaan

info19

Inleiding

Oostelijk van Thalbrück werd ooit kostbaar erts gedolven. Dat moest op transport naar de haven van stapelplaats Thalbrück die als draaischijf fungeerde voor de hele regio Thalgau. Vanaf de stad ging het vervoer over de rivier Thalfuss. Maar het gebied van de mijnen lag diep in de bergen van Oberthalgau en er waren zware hindernissen.

Ploegen en Smijten

info15

Inleiding
Ooit was het winters. De sneeuw lag dik op de sporen en er was geen doorploegen aan. Ja, heel de Thalgau was een sprookje, maar wel bijna verstoken van alle voorraden. Preiserkerels met spaden deden hun best, maar er was gewoon een machine nodig. Sneeuwruimen kan op vele manieren: Je kunt eindeloos met een schep door de sneeuwlaag spitten of een paard inzetten met sneeuwploeg. Maar die sneeuwploeg kan ook door een trein worden voortbewogen. Een heleboel sneeuw kan ook worden weggeslingerd of geblazen door een machine.

Spoorwegperioden

info08

Inleiding
De historie van Thalbrück begint al bij de Romeinen, maar die van het spoor pas in de vroege 19de eeuw. Op het spoor veranderde door de tijd zoveel dat de ontwikkeling in perioden is ingedeeld. De spoorwereld is kent zeven perioden. Periode 1, 2 en 3 zijn bekend als stoomtijdperk. Die zijn relevant voor de wereld opZ en worden uitgewerkt.

Treinen naar Thalbrück 1

info13

Inleiding historie

Napoleon denkt al over transporten per spoor, maar pas rond 1820 komt de paardenbaan naar Thalbrück. In 1837 richten twee zakenlieden de Thalgau Eisenbahn Gesellschaft op, maar pas tien jaar later komt de eerste locomotief Thalfluss aan op het station te Thalbrück. In1848 wordt over de paardenbaan een smalspoor aangelegd voor de TBB, de Thalgau Berg Bahn. Pas in 1880 bezoekt Koning Ludwig II Thalbrück met zijn hoftrein. Na 1881 rijden er Sternwagens en enige jaren later komt zelfs de Oriënt Express er een kijkje nemen

Treinen naar Thalbrück 2

Treinen naar Thalbrück 2

Inleiding historie

Inmiddels weet je al heel wat over de historie van de treinen in Thalbrück. Die begon al bij de mijntransporten voor Napoleon en de paardenbaan van 1820. In 1837 wordt de Thalgau Eisenbahn Gesellschaft TEG opgericht en dat resulteert uiteindelijk in de eerste trein die in 1847 op het nieuwe station van Thalbrück aankomt.

In 1848 wordt ook de Thalgau Bergbahn TBB aangelegd. Al vóór dat Koning Ludwig II Thalbrück aandoet met zijn hoftrein, komen hier weliswaar informeel andere pronkrijtuigen, zoals die van Friedrich IV van Pruisen en Georg V van Hannover. Rond 1866 wordt ook de BOB-trein opgemerkt waarmee Ludwig II incognito reist. Tenslotte bezoekt Kaiser Wilhelm rond 1910 Thalbrück met zijn Kaiserzug.

De opzet van een trein

info09

Inleiding
Elke Länderbahn moest eigen regels uitvinden, ook de TEG. Zo werd een personentrein samengesteld rond het postwezen, dus met als eerste een postrijtuig. TEG treinen zijn fictief, maar zouden écht kunnen bestaan. Alleen de artistiekeling ontwerpt zelf treinen, desnoods een hele spoormaatschappij zoals de TEG in Thalgau. Dat brengt je bij opZ.