Welkom in Thalbrück

info01

Welkom op station Thalbrück, de hoofdstad van de fictieve graafschap Thalgau. Alles is hier 220 maal zo klein als elders. Het hele land bestaat uit diorama's die verwisselbaar zijn zodat het steeds verandert.
kaartLinks een voorbeeldkaart. Dit infoblad geeft je een indruk wat er te zien is: De Burcht en Kathedraal, de TEG en de modeltrein waarmee je hier kwam. In de havenwijk zie je schepen opZ. Dan zijn er nog de vliegmaatschappij Thal Air en de Talgau Erzwerke. En er is nog veel meer... Goeie reis en veel plezier!

Download dit infoblad als p bl

Feit & Fictie

Naast de graafschap Nieder-thalgau is er ook nog een Ober-thalgau. Daar is het bergachtiger. De hele Thalgau samen is dus een fictief land. Maar het heeft het karakter van echte Duitstalige staten voor ze opgingen in het latere Duitsland, Oostenrijk of Zwitserland. De bedoeling is een stad te maken in een land met zijn geschiedenis. In die denkbeeldige stad kunnen we eens gaan kijken.

02 Thalbrück opZ
Het landschap is heel klein, maar de gebouwen hebben kenmerken uit de échte landen. Ze zijn geplaatst in hun eigen diorama's. Op de kaart van Niederthalgau zie je die diorama's aan elkaar gepuzzeld. Maar nu komt de grap: Dat kan ook anders. Een aantal diorama's kun je verwisselen. Dan is het landschap weer helemaal nieuw. Opeens ligt er een jachtslot op de plek van een bergkerkje. (zie ook: Diorama's opZ modulen)

 

Verwisselbare Diorama’s

Voorbeeldje: In de noordwesthoek op de kaart van Niederthalgau liggen een bergkerkje en het jachtslot Falckenhoff. Die kun je gewoon verwisselen. De randen van de diorama's sluiten in beide gevallen helemaal aan. hieronder zijn ze afgebeeld, boven als tekening en onder als foto.

verwiselbare dioramas opZ

De diorama's op de foto zijn nog niet aangekleed. Nu heb ik setjes van drie, of vier verwisselbare diorama's die ook nog op alle andere passen. Zo ontstaat een oneindig variabele landpuzzel. Vijf van die diorama's in het bergland zijn bij voorbeeld: veeteelt, bosbouw, landbouw, wijnbouw en tuinbouw. Bij elk diorama behoort een fictief verhaal dat weer één geheel vormt met de totale historie van de graafschap Niederthalgau.

Het diorama hieronder is wel aangekleed. Het stelt de landbouw voor en bestaat uit twee modulen. Wie de grens ertussen kan opsporen mag het zeggen.

diorama de landbouw opZ

Terug naar index

 

Van Burgus...

Daar kwamen zy dan rond het jaar 200 op de top van ene berg met een wyds uitzicht over een lang gerekt rivierdal. Aan de andere zyde overzagen zy de bergen van Thÿria en omdat dat uitzicht zo schoon was besloten zy te graven. Zy groeven losse keien op en brokken tufsteen om mee te vullen en bouwden daar boven 't Dal, tot verbazing van de langs de rivier trekkende Bructeren, ene toren mee die zij Burgus noemden en waar vanuit zij konden zien en seinen. In het dal trok de handel langs, schande sprekend van dat tuig met zyne toren...

De historie vertelt van het ontstaan van een burcht en een kathedraal waar omheen de hoofdstad Thalbrück groeit. Die geschiedenis begint al in het jaar 200 n. Chr. met de Romeinen. Tegenwoordig schrijf je ook wel Tallbrück. Die Romeinse toren is nu een ruïne en staat nog steeds op de zuidwestrand van de later zo genoemde Domberg. De ruïne is getekend en gemaakt van porselein en hieronder afgebeeld op ware grootte (1:220).


De Burgus opZ

Rond dit gebouw ontstaat een gehucht. Dit gehucht groeit uit tot Thalbrück, hoofdstad van de graafschap Niederthalgau. De toren zelf wordt onderdeel van een Castellum dat later uitgroeit tot een burcht. Daarin ontstaat dan in de middeleeuwen een kathedraal.
 

… tot capellen

De kathedraal is opgebouwd uit een aantal losse modulen. Elke module is op schaal Z en soms verdeeld in submodulen. Zo bevindt zich in de module middenschip een sub-module hoofdorgel, compleet met blaasbalgen en twee trappende monniken. Een van de twee hoofdtorens heeft als submodule een uitneembaar carillon.

07 noordtoren St Elisabeth kathedraal opZ

08 carillon zuidtoren St Elisabeth Kathedraal opZ

Elke submodule is historisch gedocumenteerd. Ook van de burcht en de kathedraal samen is de fictieve historie geschreven. Die sluit overigens naadloos op de échte wereldgeschiedenis aan.


05 St Elisabeth kathedraal opZ

Terug naar index

Kathedraal & Burcht

De aan St Elisabeth gewijde kathedraal op de Sebastiansburg te Thalbrück oogst altijd al de bewondering van de beminde gelovigen uit de gehele Thalgau. Maar in de 19de eeuw als tijdens de romantiek, het gevoel voor het schilderachtige in het samenspel van natuur en architectuur is gewekt, wordt Thalbrück met zijn dom op de rots boven de rivier een druk bezocht reisdoel. Het gebouw met zijn kunstschatten trekt internationaal vele pelgrims…

06 St Elisabeth kathedraal opZ

Eén van de kunstschatten is het Sebastiaansaltaar. Het bevindt zich voor het doksaal aan de viering van de Elisabethdom te Thalbrück. Op ware grootte is hij 36mm Meer over Burcht & Kathedraal kun je lezen in de infobladen: Burcht & Kathedraal 1A, 1B, 2, 3A, 3B en 3C.

 

Station Fürth

De romantiek van de 19de eeuw is een reactie op de industriële revolutie, de komst van treinen en fabrieken. In 1835 rijdt de eerste Duitse trein, de Adler, tussen Fürth en Neurenberg. Hiervan is een diorama met niet minder dan 220 figuren op schaal (1:220). Het eerste Bahnhoff Fürth heeft postkoetsen, een echt houten overkapping en natuurlijk de Adler loc met rijtuigen.

12 Adler opZ

Het diorama is historisch correct en laat zowel de eerste situatie met paardenbedrijf zien als de latere rond 1836, wanneer de Adler personen én goederen vervoert.

diorama Frth opZ

TEG opZ

In dat jaar richten twee gewiekste zaken lieden in Thalbrück samen de TEG op.

Thagau
Eisenbahn
Gesellschaft

 
diorama Fürth 2 opZ
Terug naar index

Treinen naar Thalbrück

Pas jaren later, in 1847, komt de eerste trein in Thalbrück, maar dan groeit de bedrijvigheid ook explosief. De plaatselijke smederij Stern wordt zelfs een spoorproducent en er komen Sternwagens, rijdende restaurants Hier vind je het verhaal van een merkwaardige telg uit het geslacht Stern.

warme wagens01

Mettertijd rijden door Thalbrück vele verschillende treinen waaronder de koningstreinen van Maximiliaan en Ludwig van Bayern en later zelfs de hoftrein van keizer Wilhelm. Vanaf 1883 rijdt de Oriënt Express er langs maar ook verschillende Rheingold-treinen en zelfs de Henschel-Wegmann is er eens geweest, zeggen ze.

14 Thalfluss loc opZ

Meer over dit verhaal lees je in het infoblad: Treinen naar Thalbrück.

hoftrein opZ

 

Mijn eerste Loc

Schaal Z, 1:220, is de kleinste wereldwijd geproduceerde modelbouwstandaard. Hij werd in 1972 door Märklin geïntroduceerd, ofschoon ik al vóór 1970 op deze schaal bouwde (toeval?). Ik was 12 toen ik mijn eerste locomotief bouwde van een pennendopje. Inmiddels is mijn verzameling gegroeid en bouw ik mijn locs, rijtuigen en goederen wagens uit andere materialen, bij voorbeeld messing.

13 eerste locje opZ

Onder is het koninklijk salonrijtuig van Friedrich Willem IV van Pruisen uit 1843. Ooit was hij 1ste klasserijtuig nr.1 van de Magdeburger-Halberstädter Eisenbahn en bood plaats aan 16 reizigers. Hij werd omgebouwd bij Plug & Zoller te Berlijn en gestoffeerd door Hoftapezierer Hiltl. Het ding woog 10 ton, want het onderstel was helemaal van hout.Op schaal is hij uitgevoerd in fotokarton en voorzien van een luxe interieur. Niet dat je dat ooit ziet als hij rijdt, maar het was gewoon onweerstaanbaar leuk om te maken.

 

Salonrijtuig
 

Schip op Schaal

Vermeldenswaard is de bouw van een replica van het 17de eeuwse schip St. Alexandra op de werf van de havenwijk Thalfluss. Beschreven is hoe koning Ludwig von Bayern de stad bezoekt om zijn nieuwe pronkschip te bezichtigen. Ook zijn koninklijke ballonvaart is historisch vereeuwigd.

Meer over dit verhaal lees je in de infobladen: Schip op Schaal 1 & 2

info02
Terug naar index

De wijk Thalfluss

Al in de middeleeuwen is er sprake van een soort nederzetting langs de rivier. In 1436 is er voor het eerst officieel sprake van een herberg 'Steyn Bock'. Die staat bij een voor een wagen doorwaadbare plaats, een steyn. Het groeit door de eeuwen heen uit tot een gehucht. Daar wordt de Thal Brück, de brug over de Thal Fluss, beconcurreerd door een pont die de gasten overzet als de rivier te hoog staat voor de koets.

Door de komst van de trein groeit hier halverwege de 19de eeuw een hele arbeiderswijk, Thal Fluss. Er komt een haven met schepen. Daar kun je de pont eens nemen naar de overkant. Aan de andere kant van de rivier kun je het dorp Rosenthal bezoeken. Op woensdag is daar altijd de markt. Na 1900 komen de eerste auto's die de koetsen en wagens gaan vervangen. Er komt industrie bij de stad en een rangeerterrein met een machinefabriek

diorama Thalfluss opZ

 

Terug naar index

Vliegen over Thalgau

thal air opZ

Er komen vliegtuigen bij, maar door de toename van het toerisme blijven ook de ballonvaarten. Bijzonder is het verhaal van de Do-X uit 1929, een reusachtige Flugboot die in de vroege jaren dertig kwam aandrijven over de Thalsee.

28 junkers 52 opZ

Terug naar index

Tallgau erzwerk

TE opZ

Het verhaal eindigt in de moderne tijd. Dan is het stoomtijdperk in Niederthalgau verleden tijd. Het is nu nog de bestuurlijke regio Tallgau. We doen één uitstapje naar Tallgau Erzwerk.

32 tallgau erzwerk opZ

29 tallgau erzwerk opZop-zet 01/01/2018