Robert

C2

"Ik ben een Z-rex ofwel modelbouwer op schaal Z al vóór Märklin ermee begon. Ik begon ermee als kind en ontdekte rond 1972 per toeval dat de firma Märklin treinen op 'mijn' schaal uitbracht. Uit het ruime aanbod koos ik het stoomtijdperk. De gekte om alles zoveel te verkleinen is het resultaat van meer dan een een halve eeuw hobbyen.

Ik kijk uit naar enthousiaste mensen die hetzelfde of nét iets anders doen dan ik. Je reactie is welkom. Het kost soms even wat tijd maar ik lees en beantwoord mailtjes altijd serieus."


vragen, opmerkingen & foto's 2021

Mijn complimenten voor de leuke website. Ik heb een vraag;
U schrijft over Marcus, heel interessant.
Ik ben zelf met een boek bezig over auto/motorfietshistorie.
Kunt u mij de bron noemen van uw informatie over Siegfried Marcus?
Met name over de heer Adelbert Stern. Of is deze ook fictief?
Erik, Nederland

...De heer Adelbert Stern is een product van mijn opZ-gerichte ontwerp-mind. Hij is met terugwerkende kracht geniaal en daardoor de (fictieve) bron voor allerlei uitvindingen, bijvoorbeeld de eerste stoomlocomotief, sneeuwijzers voor paarden (totale onzin) en de auto van Marcus.
Zijn idee om de explosiemotor af te leiden van de stoommachine door een electrische ontsteker is dus ook mijn fantasie, inclusief de in het 19de eeuws Nederlands vertaalde citaten (ook een hobby van mij).

Doch de feiten over Marcus zijn écht: De uitvinder Marcus bedenkt inderdaad een manier om het restproduct van stookolie voor een motor te gebruiken. (zie artikel Marcusine)
Zijn patent voor de gesynchroniseerde ontsteking van 1883 bestaat en nog 130 andere, o.a. de electrische bel van keizerin Sissi van Oostenrijk (ook totale onzin). Zijn patent voor de auto is al voor WOII door Goebbels vernietigd...

Robert
---

IPrachtig verhaal over de graafmachine en ook over de blauwe BR 03.
Ik kijk er al naar uit om ze te zien.
Gonard, Nederland
---

Een prachtig exemplaar die blaue Maritius. Wow wat een klus!
Weet je ook wat er uiteindelijk mee is gebeurd? De echte dan.
Tim, Nederland

Na WOII gingen 26 loc's Br0310 met oorlogsschade categorie L4 naar Braunschweig. Eén ging ontdaan van stroomlijnbekleding, als testloc naar Göttingen de andere 25 gingen in 1950 naar Henschel in Kassel. Drie kregen een speciale kleur blauw en gingen voor FD-treinen rijden zoals de Mauritius, de Enzian en de Franziskus.

Het trajekt liep van Hamburg over Frankfurt naar Thalbrück, dagelijks 730 tot 1050 km, een marathon voor de stokers. Nu waren de ketels van staal St47K dat bij de lassen ging lekken. In 1956 kregen ze nieuwe van Krupp, die gelijk waren aan de ketels van de Br41 en drijfstangen met rollagers.

Ook kregen ze nieuwe tenders met automatische kolentoevoer. Ze werden veel spaarzamer, maar een kinderziekte aan de ventielen werd nooit overwonnen, wat ze beperkte voor de Fernzüge. Na 1958 raakten ze in de schaduw en in 1965-66 werden ze voorgoed afgedankt.
Niet één is er behouden gebleven

10 Br03 blaue mauritius

Robert
---

Mauritius, eine echte blaue Schönheit in Z.
Super Modell !!!
Kurt, Deutschland
---
"Leuk om je miniatuurwereld te zien,

ik vind het zo bijzonder en indrukwekkend
wat je allemaal bouwt en maakt!! Wat een geduld werk.
Hoop het een keer in het echt te zien."
Jan, Nederland
---

"Die oldtimers zijn echt prachtig gedaan!!,
een erg leuk onderwerp."
Ronald, Nederland
---

"Herken je hem nog?"

loodsje blauw 7 busje

Gonard, Nederland

Geweldig dat busje!!! Knap gedaan.
De foto staat nu ook bij het loodsje opZ
Robert
---

"U bent voor mij een zeer stimulerende factor,
ik kijk met spanning uit naar het vervolg van uw MIM project"
Karel, Nederland
---

"Vielen Dank für die Bilder Deine Atemberaubenden Modelle."
Holger, Deutschland

broodwagen
"Nicht Roberts Finger sind so gross,
der Brotwagen ist so klein."
Galerie Mondorfer Bastelbögen
---

"Your ship the St. Alexandra, is a beauty, love the detail.
What's the story behind it?"
Colin, Ireland
---

"Vielen Dank für das Lob - das möchten wir aber gerne Zurückgeben.
Ihre Modelle sind wirklich Großartig.
Es freut uns immer, wenn es ein Mondorfer Bastelbögen
in die dreidimensionale Realität schafft.
Ganz besonders wenn das Modell dann noch erweitert,
umgebaut wird oder eigene Vorstellungen in das Modell einfließen.
Das ist es, was Modellbau ausmacht."
Holger und die Kallboys, Deutschland
---

"Een leuke site. Ik ben pas gestart.
Ik dacht een kerst baan maar het word wat meer.

Nu was ik al even bezig maar wat een gedoe om de rails goed te leggen.
Maar nu de vraag: Digitaal wacht ik nog even mee
maar ik maak wel blokken waarvan beide railsen geïsoleerd.
Nu het probleem: hoe krijg je raillassen eraf.
Nu maar een mes er tussen gezet. Kan het makkelijker?

Er zullen nog wel vragen komen. Ik wil zelf ook wel huizen maken
maar dan deels met een 3d printer. Want ik heb wel wat gezien
maar de prijzen liegen niet hiervoor."
Eric, Nederland

Wij hebben je vraag met het antwoord op de Z-blog gezet als Tip.
Robert

---

 "Dat kitbashen lijk mij wel wat!!!
Ga de oude huizen van me oom gebruiken voor mijn baan.
Kun je dat eens stap voor stap laten zien met foto's?"
Leo, Nederland

Hieronder een paar foto's waarje stap voor stap
het kitbashen kunt zien. Volgens Robert heb je voor deze techniek
wel een beetje modelbouwervaring nodig.
Mocht je nog vragen hebben, dan kun je altijd even mailen. Succes!
Sanne


kitbash1kitbash2kitbash3kitbash4
---

Contact

Wij doen natuurlijk ons best op deze website.
Maar wat heeft jouw interesse!

Laat eens weten wat je er van vindt.
We zijn benieuwd naar je mening.
mail naar: