Modulenbaan in de maak 1

  (Google Translate) DE EN

1 Modulenbaan opZ bouwen

“Het lijkt me wel leuk”, zegt Gonard op een dag: “om eens wat met oude modulen te doen die ik van iemand heb overgenomen.” Ik veer op: modulen zijn mijn stokpaardjes, al jaren...
We spreken een dag af om er bij mij in de serre aan te werken, maar het is ijskoud en we hebben zoveel plannen dat er schijnbaar weinig gebeurt. Schijnbaar! Want er is opeens heel veel in de maak.

Oude modullen

Die oude modulen waren een beetje vreemd van formaat, waarschijnlijk maat kofferbak. Op de foto rechts zie je er twee, maar daar zit weinig leven in. Nu brainstormden we het ene idee op het andere. We kunnen elk één module bouwen, maar als we nog een derde maken kunnen we met treinen rond rijden en wordt het pas echt leuk. Die derde wordt óf een heel lange fiddleyard, óf we gaan iets slims doen.

z modulen01

Multisquaresysteem

Het eerste idee was een multisquare systeem, iets dat universeel is met andere modulebouwers. Je bouwt bij voorbeeld 40cm breed bij een lengte van N x 40cm. N=3 betekent dan drie vierkantjes van 40cm = 1,20m. Het werd 40x120cm wat netjes in alle gangbare plaatmaten past: multiplex 61x122cm, isolatie-schuim 60x120cm en vooral in je auto. Twee lengten flexrail op Z zijn samen 132cm, maar met bochten overspan je dan nog makkelijk die 120cm. Nu kun je de modulen ook haaks koppelen met een gangpad van 80cm.

 

z modulen02

Reverse

Zelf was ik al eens aan het brainstormen over een module voor het dorpje Rosenthal. Maar nu zich de uitdaging aandiende om er één met Gonard te combineren werd ik helemaal enthousiast. Gonard wilde graag een BW met draaischijf. Zijn BW-ontwerp ziet er alsvolgt uit:

z modulen03

 Aangepast idee

Ik paste mijn idee over de dorpsmodule zo aan dat we ze met de voorkanten tegen elkaar aan konden leggen. Maar dat leverde een probleem op. Op een eventuele derde module die er een rondje van moest maken kwamen de kopschotten te dicht bij elkaar uit. Zo kreeg je een veel te krappe bocht. Dus hebben we ze met de hoge kanten naar buiten gekeerd: reverse. Dat lijkt heel tegenstrijdig...

z modulen04

 

Go Gonard:

"Is dit de manier waarop je tegen de module aan gaat kijken als hij af is? Ik denk, ik bel je even om te vragen wat ik niet goed zie..."

z modulen05

Ro Robert

"Je ziet het goed. Reverse ziet er in eerste instantie gek uit: de trein lijkt achter één hoge kant te verdwijnen, maar die wordt tot bij het rechter kopschot nog verlaagd. Andersom zit je straks tegen de rug van je locloods aan te kijken. Rechts zie je een tekeningetje van het geheel waar we voor november 2019 naar toe willen. De sporen op mijn module zijn geel; de gele stippellijn is een smalspoortje (T)."

z modulen06

 

Origineel

  1. Het leuke is dat dit nooit eerder door iemand is gedaan: de modulen hebben één haakse aansluiting en zijn geschikt voor multisquare.
  2. De modulen sluiten met de lange lage kanten aan waardoor een volwaardige baandiepte van 80cm ontstaat (geen fiddleyard nodig).
  3. Tussen de twee modulen en de halve bocht rechts kun je eindeloos modulen toevoegen.
  4. De kopschotten zijn "reversed" gebruikt wateen eventuele keten interessanter maakt.
  5. Je kunt aan de nu nog hoge kanten namelijk een brok landschap aankoppelen als voor-grond en daarop bij voorbeeld uitbreiden met rijdende autootjes, een kermis, een circus of een meer met bootjes etc. etc.

Kijk maar eens bij modulen typen.

 

 

 

modulen typen01

De twee lage kanten sluiten we op elkaar aan: bij voorbeeld met een gebouwenrij. Dat is flexibel omdat je ze dan ook afzonderlijk kan gebruiken met een achtergrond. Maar ook de twee korte kanten moet kloppen, zodat we ook de mogelijkheid hebben ze aan elkaar te leggen tot 240cm. Dat is een flinke uitdaging.

 

Aan het bouwen

z modulen07

 

Na het verlengen en haaks monteren is er weer één modulekast, maar nu van 120cm lang. Deze module is die voor Gonard, maar er zijn een paar problemen:

  1. Kabelverbindingen zijn nu te kort en vaak los.
  2. Het schuim is veel te dik voor een draaischijf.
  3. De verbindingsgaten zijn afgedekt.

Ik verzet de stekkerplaten zodanig dat de kabel diagonaal onder de module loopt en leg er een dunnere goed ondersteunde plaat in van 2cm dik. Die komt ook lager met een aflopende spoordijk van 2cm hoog voor het dubbele hoofdspoor. Ik maak vast een grove schets. Voor de verbindingsbouten zaag ik enkele stukken lat weg. De bouten en schroefknoppen koop ik erbij. Het solderen moet nog.

z modulen11

 

 Knippen, snijden en tekenen

Nu ga ik de grove schets vervangen voor, op de Märklin geometrie gebaseerde, sjablonen.
Ik houd van makkelijk, dus scan ik simpelweg rails en wissels in op ware grootte en knip ze uit. Als ik de hele geometrie met plakband in elkaar heb gesleuteld weet ik waar het kurkbed moet komen. Dat teken ik uit. De kurk van 2mm dik is te koop op een rol van 50 x 800cm.

z modulen08

Zo kunnen we in de toekomst nog een beetje vooruit. Je kunt het knippen of simpelweg stroken snijden met een papiersnijder. Ik heb het er op gelijmdmet een lijmpistool. Dat zou ik niet gauw meer doen, want het moet snel, met weinig precisie en het wordt bobbelig. Hieronder is het resultaat. Het is al vergelijkbaar met het ontwerp.

 op-zet 09/05/2019

z modulen09