info20

Station Fürth deel 1

In Engeland legt men in 1830 al rails, maar niemand verwacht dat juist het agrarische Bayern in 1835 de eerste wordt met een ijzeren trekpaard op rails. De Ludwigs spoormaatschappij was de eerste in het koninkrijk Bayern. Deze eerste Duitse pionier was technisch een voorbeeld voor latere spoorlijnen. In eerste instantie zijn het vooral echte paarden die de trein trekken van Neurenberg helemaal naar Fürth, 6km.

 



 

Er valt heel wat te lezen over sporen in Fürth en ook over stationsgebouwen, maar er bestaat geen enkele publicatie die precies de technische details weergeeft. Veel schrijvers hadden meer oog voor het historische effect dat de nieuwe lijn teweegbracht. Toch moet er een reconstructie mogelijk zijn van stationshoff Fürth, waarin zoveel mogelijk gegevens zijn verenigd. in Station Fürth deel 2 vind je mijn poging op schaal Z.

 

Download dit infoblad als p bl

 

op-zet.nl 01/09/2019

Bekijk alle infobladen. info22info22info12